Op zaterdag 3 maart duwt de Broedertouw II voor dag en dauw het ponton van Van der Wees met de kop tegen de wal in Hardinxveld-Giessendam. Ballastpompen leggen deze Lastdrager in lijn met de vloer. Een portaalkraan en de crew van Ale Heavylift uit Breda maken verbinding met zware dragers tussen ponton en bouwvloer. Nog staande op twee lorries en chic in de verf laat de Vertigo haar model en strakke huid bewonderen door de Maaskade-medewerkers en overige belangstellenden.

Met argumenten over levertijd, op tijd, kwaliteit en reiskosten tekenden Maaskade BV en Scheepswerf Den Breejen in Hardinxveld een contract voor het bouwen van een 86 x 10,50 meter grote tanker. Hoe weinig gebeurt het nog dat er een casco om de hoek wordt gebouwd… Er moet dan wel efficiënt gewerkt worden, met als voorwaarde een uitstekend snijpakket in combinatie met ouderwets opschieten. Prijs en waarde liggen hier in balans. Het bewijs dat het ‘gelukkig’ nog kan, komt bij Den Breejen uit de loods.

 

Heel erg koud

Voor Ale Heavy-lift was dit een routineklus; voor de belangstellenden een boeiend en indrukwekkend schouwspel. Een koude voorstelling, niettemin is het hartverwarmend als er een tanker aan je voorbij rijdt.

Ale heavy-lift noemt de lorries een ‘modular trailer system’. In gewoon Hollands zijn het hydraulisch bestuurbare, 12 meter lange en 6,40 brede lorries met acht assen en in totaal 64 banden. Elke as kan 80 ton dragen. Het cascogewicht van de Vertigo bedraagt 620 ton. Verdeeld over twee trailers was het een makkie voor het materiaal van Ale.

 

Spanning

Om half negen beweegt de Vertigo. Haar achterwerk komt naar buiten, houten spieën op de overbruggingsramp kraken, spanning op de banden is zichtbaar, de Lastdrager krijgt diepgang. Een half uur later staat ze in volle lengte op het ponton.

De Vertigo is nog gespot onder de Dordtse toren op de rug van de Lastdrager op weg naar Van der Wees. De Vertigo wordt daar op een afzinkbaar ponton gereden, waarna de tanker bij Dolderman wordt geïnstalleerd.

tekst en foto’s: Johan de Witte

 

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.