ECT geeft toe dat de Autoriteit Consument & Markt onderzoek doet naar het inplannen en afhandelen van binnenvaartschepen op zijn containerterminals. Het Financieele Dagblad berichtte daar vandaag over.
ECT zou de eigen lijndiensten van European Gateway Services hebben bevoordeeld ten koste van andere operators in de containerbinnenvaart. De wachttijden voor die andere schepen liepen daardoor op tot dagen, terwijl de eigen schepen wel op tijd werden geladen en gelost. Dit speelde vooral in de zomer van 2014 toen ECT te maken had met congestie op de Maasvlakte.
Oneigenlijk
Vanmiddag kwam ECT met een persverklaring: ‘Op 28 augustus 2014 is door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een onderzoek gestart bij ECT. Het onderzoek betreft het inplannen en afhandelen van binnenvaartschepen bij de ECT deepsea terminals op de Maasvlakte in Rotterdam gedurende een bepaalde afgebakende periode. ACM onderzoekt of ECT hierbij op een oneigenlijke manier onderscheid heeft gemaakt tussen barge operators, waardoor bepaalde operators voordelen hebben gehad boven anderen.’
Geen misbruik
ECT stelt alle medewerking aan het onderzoek te verlenen. Het bedrijf spreekt van een ‘eigen goed onderbouwde zienswijze’ die is ingediend en ziet de uitkomst van het onderzoek met vertrouwen tegemoet.
ECT vindt dat het voldoende heeft kunnen aantonen dat het ‘geen misbruik maakt van een vermeende machtspositie en geen oneigenlijk onderscheid maakt tussen barge operators’. Omdat het onderzoek nog aan de gang is, wil ECT op dit moment niet dieper ingaan op de details.
Marktmanipulatie
Toch wil het bedrijf één punt recht zetten: ‘Echter in tegenstelling tot hetgeen in het artikel in het FD staat gaat het onderzoek niet over de activiteiten van European Gateway Services en het gaat ook niet over andere (inland) terminals. ECT herkent zich daarnaast absoluut niet in de term “marktmanipulatie”. Een term die ook niet in het onderzoek voorkomt.’
ECT is ervan overtuigd dat de planning en afhandeling van barges op een efficiënte en juiste manier gebeurt ‘en dat hiermee wordt bijgedragen aan betrouwbare en duurzame logistiek in de Rotterdamse haven en van en naar het Europese achterland. ECT krijgt altijd breed erkenning voor haar initiatieven op dit terrein zowel binnen als buiten de sector.’ Aldus ECT.