Het vaarschema van zeilend vrachtschip De Tukker, het eerste schip in de vloot van de Nederlandse rederij EcoClipper, is bekend: van Portugal via Engeland naar Frankrijk, België en Nederland.
De Tukker is de eerste in een vloot van zeilschepen die vrijwel emissievrij vracht en passagiers gaat vervoeren met de wind als belangrijkste voortstuwingsbron. Ecoclipper richt zich op zeilreizen op de Noordzee, het Engelse kanaal en de Golf van Biskaje. De Tukker heeft 60 kubieke meter laadruimte en kan maximaal 70 ton lading vervoeren.
Ook passagiers
De route verbindt enkele van de belangrijkste havens zoals Amsterdam, Londen, Porto en Antwerpen. Naast vracht is er plaats voor twaalf betalende passagiers. Zij worden “uitgenodigd om actief mee te varen op het schip maar ook van harte welkom zijn om alleen van de unieke reiservaring te genieten”.
EcoClipper is in gesprek met toekomstige partners zoals de scheepsmakelaar New Dawn Traders, boekingskantoor voor zeilvakanties Classic Sailing en duurzame veerdienst FairFerry. Ook het internationaal bekende zeilvrachtbedrijf Fairtransport en de Britse makelaars Shipped by Sail en Raybel Charters zijn benaderd voor samenwerking.
Rendabel
“Het vaarschema voor 2022 biedt een goede mix van zowel grotere als kleine havens”, Jorne Langelaan, CEO en oprichter van EcoClipper. “Dit vergroot de zichtbaarheid van de zeilvracht- en zeilreisindustrie.”
“Het is fantastisch om ook samen te kunnen werken met andere zeilvrachtbedrijven, we hebben allemaal veel te bieden en we zijn allemaal op weg naar hetzelfde doel: uiteindelijk de uitstoot van de scheepvaart verminderen en de beproefde manier van zeilen aanbieden als een rendabele vervoersmogelijkheid.”
Restauratie
Op dit moment worden bij scheepswerf Talsma in Franeker onderhouds- en restauratiewerkzaamheden verricht aan het schip. Er wordt ook een verlengde kiel geplaatst, om de stabiliteit te vergroten.
Ecoclipper onderzoekt nog de mogelijkheid om een schroefasgenerator en zonnepanelen te installeren. Dat zou voldoende elektriciteit moeten opleveren voor de verlichting en navigatie-instrumenten aan boord, waardoor het gebruik van fossiele brandstoffen verder omlaag kan.