- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsDuitse organisaties wilen beslissing extra spoor Betuwelijn

Duitse organisaties wilen beslissing extra spoor Betuwelijn

- Advertentie -

Delen

De verkeerscommissie van het deelstaatparlement van Noordrijn-Westfalen behandelt donderdag 22 november de spoortrajectuitbreiding Emmerich-Oberhausen. Duitse ondernemingsorganisaties hopen dat dan een aanzet wordt gegeven tot de aanleg van dat traject: het lang verwachte extra spoor voor de aansluiting op de Betuweroute.

Het bedrijfsleven volgt de ontwikkelingen rond dat derde spoor met bezorgdheid. De Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK) in Den Haag, de Niederrheinische Industrie- und Handelskammer Duisburg-Wesel-Kleve (IHK) en het LogistikCluster NRW hebben de projectpartners deze week dringend opgeroepen om uiterlijk komend voorjaar met een definitieve financieringsovereenkomst te komen. Dat deden ze in een gezamenlijke brief aan de verantwoordelijke overheden: de Bondsregering, de deelstaatregering Noordrijn-Westfalen (NRW) en Deutsche Bahn.

Grote twijfel
“Gezien de gang van zaken tot dusverre heb ik grote twijfel of de toegezegde overeenkomst ook daadwerkelijk in de komende maanden tot stand zal komen”, zegt Peter Langenbach, voorzitter van de commissie verkeer en logistiek bij de IHK Niederrhein. Gezien de verwachte groei van het goederentransport per spoor van en naar de haven van Rotterdam is de uitbreiding van het traject volgens hem van groot belang voor de economie in de regio Rijn-Ruhr.

De ondertekenaars roepen de politiek en Deutsche Bahn op snel de financering te regelen voor het extra spoor.

Al in 2011 gaven de Bondsregering, deelstaatregering en Deutsche Bahn aan dat de financiering rond was, aldus Christoph Kösters, woordvoerder van het LogistikCluster NRW. Ook voor 2012 en begin 2013 waren afspraken ingepland voor de ondertekening van de financieringsovereenkomst. Naar aanleiding van recente geluiden uit het Duitse ministerie van Verkeer vrezen de drie organisaties dat de financiering pas definitief zal worden wanneer alle onteigeningsprocedures zijn afgerond. Dit zou ertoe leiden dat pas in 2015 met de bouw kan worden begonnen.

Overbelast
“Aan Nederlandse zijde is de Betuwelijn vandaag de dag al een succes. Omdat de lijn uitsluitend voor goederenvervoer wordt gebruikt, beschikt deze hier over aanzienlijk meer capaciteit dan aan Duitse zijde, waar het traject momenteel al overbelast is en alleen nog maar drukker zal worden als er niet snel actie wordt ondernomen”, zegt Werner Schaurte-Küppers, bestuurslid van de DNHK in Den Haag.
Sinds de overeenkomst met Duitsland over de bouw van het derde spoor aan Duitse zijde in 1992 werd gesloten is de goederenoverslag in de Rotterdamse haven met 50 procent gestegen. Ondertussen wordt aan Duitse zijde nog steeds gedebatteerd, aldus Schaurte-Küppers. Ook de voor 2013 aangekondigde blokverdichting zou nog niet in zicht zijn.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -