- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsDoorbraak voor meten aan de pijp: Green Deal in de maak

Doorbraak voor meten aan de pijp: Green Deal in de maak

- Advertentie -

Delen

Meten aan pijp is een stap dichterbij gekomen. Waarschijnlijk nog dit kwartaal ondertekenen initiatiefnemers uit de binnenvaart de Green deal COBALD met de ministers van I&M en EZ.

Vorige maand hebben de vertegenwoordigers van de beoogde deelnemers aan de Green Deal COBALD de voorlopige tekst en de gekozen aanpak van de Green Deal goedgekeurd. COBALD staat voor Continue Aan-Boord Analyse en Diagnose. Het meten van de daadwerkelijke uitstoot van binnenvaartschepen komt daarmee binnen bereik.

 

Oudere motoren vergroenen

Nieuwe motoren moeten sinds 2007 van de CCR2-emissienorm voldoen. Ook schepen met oudere motoren – die vaak nog prima werken en nog lang meekunnen – kunnen vergroenen, zonder dat de motor hoeft te worden vervangen. Daarom werken verschillende partijen al een aantal jaren aan mogelijkheden en systemen om de werkelijke emissies van binnenschepen in de praktijk aan te tonen, het zogenoemde ‘meten aan de pijp’. Technisch is dat al mogelijk, alleen zijn deze instrumenten nog niet in de praktijk gevalideerd door de wetenschap en toezichthouders.

 

COBALD

COBALD richt zich op het verzamelen en beoordelen van emissiegegevens die met on-board meetapparatuur zijn gemeten. Zodoende kan een scheepseigenaar de daadwerkelijke milieuprestaties van zijn motor(en) vaststellen.

De Green Deal voorziet erin dat binnenvaartorganisaties, overheden, leveranciers en inbouwers, wetenschappers en schippers gaan samenwerken in een 2 jaar durend project om de bruikbaarheid van continue aan-boord analyse en diagnose te testen. Bestaande en geplande projecten op dit gebied worden daarbij betrokken.

De doelstellingen van de beoogde Green Deal zijn:

1.     beoordelen of COBALD een bruikbaar instrument is om – ook op wetgevingsniveau – de milieuprestatie van binnenvaartschepen vast te stellen
2.     adviseren aan wetgevers (nationaal en internationaal) over de mogelijke toepassing van COBALD
3.     toepassing van COBALD op nationaal niveau, bijvoorbeeld door het Havenbedrijf Rotterdam in verband met de milieueisen voor Maasvlakte 2

 

Brede steun

Er is brede steun. De volgende partijen staan achter de Green Deal:

·       Koninklijke BLN-Schuttevaer en Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart
·       Havenbedrijf Rotterdam, Provincie Zuid-Holland en het ministerie van Infrastructuur & Milieu (inclusief de Inspectie Leefomgeving & Transport)
·       Vele industriepartijen, vertegenwoordigd door het Expertise- en Innovatiecentrum Binnenvaart, de Stichting Integraal Ondernemen Drechtsteden e.o. en de Vereniging van Importeurs van Verbrandingsmotoren
·       Onderzoeks- en kennisinstellingen TNO, ECN, MARIN, Deltares, STC-NESTRA en SGS
·       Kamer van Koophandel Rotterdam en Rabobank

Gezamenlijk streven zij ernaar om nog dit kwartaal de Green Deal te ondertekenen met de ministers van Economische Zaken en Infrastructuur & Milieu. De uitvoering vindt vervolgens plaats tot 2018.

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -