De Duitse verkeersminister Alexander Dobrindt heeft een innovatieplatform voor de vervoerssector opgericht. Het moet meedenken over vernieuwende oplossingen om de concurrentiepositie van de sector te versterken. Binnenvaartbond BDB maakte tijdens de lancering van het platform duidelijk dat de binnenvaart al heel vernieuwend bezig is – de grote bottleneck vormen de vaarwegen.
Naast de BDB nemen onder andere het spoor en de bonden voor industrie, verkeer, logistiek en de automobielsector deel aan het Innovatieplatform, waarmee Dobrindt een ‘moderniseringsslag’ in de Duitse transportinfrastructuur hoopt te maken. Die is nodig om economische groei en daarmee werkgelegenheid en welstand te borgen.
Digitalisering
Duitsland trekt hiervoor een budget uit van 14 miljard euro. Dobrindt mikt met name op de digitalisering van het vervoer.
De oplossingen hiervoor moeten uit eigen land komen, aldus de minister. Duitsland is immers ‘mobiliteitsland nummer 1’. In binnenvaartoren klinkt dat laatste een beetje wrang.
Onredelijke situatie
BDB-vicepresident Dirk Gemmer (Rhenus PartnerShip) wees de minister erop dat de binnenvaart al volop aan het innoveren en vergroenen is en dat vooral de vaarwegen een bottleneck zijn. De helft van alle sluizen in Duitsland is ouder dan 80 jaar en 30% zelfs ouder dan 100 jaar.
Te lage bruggen, te korte sluiskamers en defecte sluizen maken het binnenschippers bijzonder moeilijk. ‘Wachttijden van 20 tot wel 70 uur voor een defecte sluis zijn onredelijk’, aldus Gemmer.
Hij kreeg bijval van Hans-Joachim Welsch, voorzitter van de vervoerscommissie in de Wirtschaftsvereinigung Stahl. Welsch gaf aan dat de binnenvaart een aandeel van 29% heeft in de staallogistiek. Het spoor zit op 51% en het wegvervoer op 20%.
Doorgeschoten emissieambities
Gemmer vroeg minister Dobrindt ook om steun inzake de NRMM-richtlijn. De door de Europese commissie beoogde emissiegrenzen voor binnenvaartmotoren gaan de BDB veel te vér. Ook over de toekomstige ontwikkeling van de vaartrechten maakt de sector zich zorgen.