Het type ECO-NOMY van Gebr. De Jonge uit Kladovo heeft al heel wat lookalikes. Zowel het model als de functionaliteit maken het populair. Als plus is deze toevoeging aan de Dettmer-vloot wederom afgebouwd door Breko Shipbuilding & Repair, onder regie van Alex Mutsaars’ team. PSI Piping realiseerde de leidingstraat en Willemsen Interieurbouw & Scheepstimmerbedrijf het wooncomfort. Volvo zorgt met het IMO Tier III-concept voor vooruitgang.
Die specifieke herkenbaarheid zoals bij een Duijvendijker of Van Goor mist de huidige nieuwbouw. Niettemin is dit ECO-NOMY-concept van Gebr. de Jonge uit Kladovo op afstand herkenbaar.
Als je kijkt naar het afwijkende model: een grootdragend voorschip, achter slank en zonder tunnels, schroefaslijnen 5 graden toelopend, 1,40 diameter schroeven, drie stuks ultradunne roeren van Van der Velden die aan de binnenkant zijn voorzien van een vleugelprofiel en aan de buitenzijde recht met een roerschep van 16 tot 21 graden naar buiten gericht ten opzichte van de roerblad-centerline. Leeg duikt het schip op het kanaal dik onder de 4 meter. Met ook nog zijn uitstekende manoeuvreereigenschappen onderscheidt deze ECO-NOMY zich als een alleskunner.
Kanaalschepen
De snelheid is 18,5 kilometer met 1.250 ton bij 2,50 meter diepgang. Met tweemaal 500 pk is dat opmerkelijk goed. Lloyds certificeerde de vorige schepen ook met een 1-motor- certificaat.
B. Dettmer Reederei heeft er van dit 86 x 9,60-type reeds vier in de vaart. Deze 130 is nummer 5. De 132 ligt ernaast in afbouw en de 134 zit er aan te komen.
Dettmer vernieuwt en vermeerdert sinds 2016 het ladingvolume van de vloot met voor Noord-Duitsland geschikte kanaalschepen. Duurzaam en milieuvriendelijk.
Comfortabel bezet
“Hetzelfde type schip is ook in 100 en 110 meter te bestellen”, zegt Breko-directeur Peter Kazen. “We krijgen routine met dit type, ofschoon er nooit een schip exact identiek de haven uitvaart. Materiaal en equipment veranderen snel. Kleine aanpassingen zijn er altijd.”
“Muehlhan heeft de vijf centertanks gecoat. Opnieuw prima mee gewerkt, met die professionals. PSI Piping installeerde spiralen en de leidingstraat reeds tijdens de cascobouw in Servië.”
“Heatmaster leverde de thermische olieketel. Alubouw de Mooij zorgde voor het stuurhuis en C-Systems verzorgde de elektrische installatie.”
Voor de twee Bornemann-pompen en Verhaar boegschroef staan er in de voor- en achtermachinekamer John Deere-generatorsets als energievoorziening. “Dit ECO-NOMY-type heeft met de relatief kleine Volvo-motoren en de omhoog gebrachte machinekamervloer een zeer ruime en overzichtelijke machinekamer.”
Hemiksem
Op de vraag of er bij Breko druk op de ketel staat, antwoordt Peter Kazen: “We zitten comfortabel vol met werk, maar bij een belletje voor reparatie spelen we daar direct in op in. Daarnaast draaien we met Breko België op de werf in Hemiksem op volle toeren. Hemiksem is ons antwoord op de vraag van klanten om bij ons te kunnen hellingen.”