COV: meer investeren in vaarwegen

0

Het vaarwegenbudget bedraagt in 2016 ruim 850 miljoen euro. De helft daarvan is bestemd voor beheer en onderhoud. Het onderhoudsbudget in de op Prinsjesdag gepresenteerde begroting is toegenomen. Maar het Centraal Overleg Vaarwegen betreurt dat het aanlegbudget met circa 50 miljoen euro achterblijft bij de verwachtingen.

‘Over het geheel genomen blijven de budgetten en projecten in stand’, schrijft het COV (waarin verladersorganisatie EVO, de Vereniging van Waterbouwers en Koninklijke BLN-Schuttevaer samenwerken). Het vindt dat de investeringsruimte te beperkt is.

‘Op grond van de economische vooruitzichten zou nu een investeringsimpuls op z’n plaats zijn om vervoer over water te bevorderen en vaarwegen beter te benutten. Investeringen in vaarwegen zijn duurzaam en geven impulsen aan de regionale economie. Het verhogen van bruggen, het aanleggen van nieuwe sluizen en overslagkades vergroot de vaarwegcapaciteit.’

Kansenkaart

Het COV werkt aan een nieuwe “kansenkaart” voor de toekomst met daarop de mogelijkheden. ‘Van Minister Schultz wordt verwacht dat zij zich proactief zal inzetten om de kansen van vervoer over water te verzilveren.’

Op de Beneden-Merwede investeert I&M in overnachtingsplaatsen. (foto Alf van Beem)
Op de Beneden-Merwede investeert I&M in overnachtingsplaatsen. (foto Alf van Beem)

In 2016 worden belangrijke projecten opgeleverd, zoals de Wilhelminasluis in Zaandam, de kanaalverruiming bij Tilburg en nieuwe ligplaatsen op de Schelde-Rijnverbinding. Met de aanleg van een nieuwe Beatrixsluis in Nieuwegein (230 miljoen, oplevering 2020), de gedeeltelijke verbreding van het Julianakanaal met passeerstroken en de aanleg van ligplaatsen langs de Beneden-Lek in Bergambacht (12 miljoen, oplevering 2017) en langs de Beneden-Merwede (20 miljoen, oplevering 2017) wordt komend jaar begonnen. Infrastructuur & Milieu draagt verder bij aan de verbreding van het Breeddiep.

 

Wachttijden

In 2016 en 2017 probeert Rijkswaterstaat de wachttijden bij de Volkeraksluizen te verminderen. Indien dat onvoldoende lukt, wordt tussen 2020 en 2030 de aanleg van een nieuwe vierde sluiskolk voorzien.

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.