De Deutsche Binnenreederei (DBR) heeft het haveninterne containervervoer in Hamburg vorig jaar met 12 procent zien groeien. In totaal vervoerde de DBR meer dan 8.000 containers tussen de Hamburgse terminals.
Binnenvaart is belangrijk voor Hamburg, zeggen René Oloff van de DBR en Ralph Frankenstein van CTD Container-Transport-Dienst. Beide bedrijven bundelden tien jaar terug hun krachten voor het transport van containers in de haven van Hamburg. CTD legt zich toe op containervervoer via de weg, maar zet via de DBR duwboten en koppelverbanden in voor projectlading en grote containervolumes. Naast het milieuvoordeel hoeven er voor het transport van zware projectlading met binnenschepen geen speciale vergunningen te worden aangevraagd. Dat is bij wegvervoer wel nodig.
De schepen van de DBR doen behalve de containerterminals in Hamburg ook andere watergebonden overslagpunten aan. Voor de rederij is dit volgens Oloff een lucratieve business. “We zijn marktleider in het achterlandvervoer per binnenschip voor Hamburg, Midden- en Oost-Duitsland. We hebben wekelijks elf afvaarten vanuit Hamburg. Aangezien we dagelijks op de terminals komen, was het logisch om de dienstverlening uit te breiden met containervervoer binnen de haven zelf. Deze activiteiten zijn vorig jaar, ondanks de moeilijker marktomstandigheden, goed gegroeid.”