De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW), Rijkswaterstaat (RWS) en het Korps landelijke politiediensten (KLPD) hebben bij de handhavingsactie eind oktober op de corridor Rotterdam-Antwerpen weinig overtredingen aangetroffen in de containerbinnenvaart. Slechts bij één schip was iets niet in orde.
Uit het Informatie en Volgsysteem (IVS) had de inspectie 25 schepen geselecteerd waarbij de verplichte melding van gevaarlijke stoffen met de feitelijke lading aan boord van het schip werden vergeleken. De handhavingsdiensten hebben uiteindelijk tien schepen bezocht en varend geïnspecteerd. Dit gebeurde vanaf patrouillevaartuigen van het KLPD en RWS.
Het aantal containerschepen dat het Schelde-Rijnkanaal tijdens de tweedaagse handhavingsactie passeerde, was opvallend laag, aldus IVW in haar verslag. Ook werden er veel lege containers vervoerd. Tijdens de handhavingsactie heeft de IVW een schip van een convenantpartner ongehinderd laten doorvaren.
Ladingdocumenten
Bij slechts een van de tien fysiek gecontroleerde schepen constateerde de inspectie overtredingen. Bij dit schip klopten de ladingdocumenten niet van een container met gevaarlijke stoffen. Bij een eventuele calamiteit zouden hulpverleners zodoende niet weten welke lading aan boord was. Ook was er een afvalcontainer aan boord die niet was gemeld. Deze container is in Antwerpen in samenwerking met de lokale autoriteiten na lossing verder geïnspecteerd. Uit dat onderzoek bleek dat de afvalcontainer volgens de regels werd vervoerd.