Tweede Kamer-lid Esmé Wiegman van de ChristenUnie wil dat de Prinses Margrietsluis bij Lemmer op korte termijn aangepakt wordt. "De sluis heeft een onderhoudsbeurt nodig en nadert voor 2015 de grenzen van de capaciteit. Er moet een tweede kleine sluis komen als bypass voor de recreatievaart zodat er weer voldoende ruimte is voor de binnenvaart. Een verdubbeling van de huidige Prinses Margrietsluis kan dan voorlopig achterwege blijven.” Maandag 12 december spreekt de Tweede Kamer over dit onderwerp.
Het Rijk investeert in het verruimen van de vaarweg Lemmer-Delfzijl. Wiegman: "Straks is de hele vaarweg aangepast voor grotere binnenvaartschepen, maar is het knelpunt aan het begin van de route bij Lemmer niet opgelost. Vorig jaar is er een afspraak gemaakt tussen de provincie en het Rijk dat er verder zal worden gesproken over het knelpunt bij Lemmer maar het gaat wat betreft de ChristenUnie te traag. De minister moet in 2012 een onderzoek doen zodat nog in 2012 een besluit kan worden genomen."
Aquaduct
Bij de huidige sluis is al ruimte gereserveerd voor een tweede sluiskolk. Volgens het Kamerlid zal bij het bouwen van een tweede sluis de brug in de N359 over de sluis nog steeds vaak open moeten omdat het Prinses Margrietkanaal tevens een staande mastroute voor de recreatievaart is. Wiegman: "Het knelpunt bij Lemmer moet in één keer goed aangepakt worden. Dit kan door het recreatieve vaarverkeer via een nieuwe bypass aan de westzijde van bedrijventerrein Lemsterhoek om te leiden. Hier is ruimte om in de N359 een klein aquaduct te bouwen. De bestaande sluis kan dan worden opgeknapt en volledig worden gereserveerd voor de binnenvaart."
Storingen
Wiegman wil dat minister Schultz de voorgestelde variant onderzoekt en de bestaande sluis snel op laat knappen. “Daar moet niet te lang mee gewacht worden. De kans op storingen bij de sluis neemt toe en er is versnelde erosie als gevolg van de schaalvergroting in de binnenvaart en het vergroten van de diepgang.”