Het CDA stemt woensdag vóór de Europese Commissie, opdat de nieuwe ploeg op 1 november kan aantreden. De twee kandidaat-commissarissen die maandagavond 20 oktober werden gehoord, krijgen het groene licht van de CDA-Europarlementsleden.
Wim van de Camp in gesprek met Violeta Bulc. (foto CDA)
De meeste aandacht was maandagavond voor de Transport-kandidaat Violeta Bulc uit Slovenië. Zij is de vervangster van de afgewezen kandidaat uit dat land. ‘Mevrouw Bulc heeft een sterke presentatie, mede door haar indrukwekkende studie en carrière in de VS’, zei CDA’er Wim van de Camp, coördinator Transport voor de EVP-Fractie in het Europarlement. ‘Ze heeft nog weinig ervaring met transport, maar ik denk dat ze dat snel leert. Dat de nieuwe Europese Commissie op tijd kan beginnen, is ook belangrijk.’
Transportnetwerken
Wim van de Camp vroeg Bulc onder meer om meer grote transportnetwerken in Europa. Dat moet files op de weg, spoor, water en lucht helpen voorkomen. Anderen vroegen Bulc naar de Duitse tolplannen en naar de aanpak van ebola op vliegvelden. ‘Ze gaf zelfverzekerd antwoord. Ik verwacht prettig met haar samen te werken in de komende 5 jaar.’
Tegelijk was er een hoorzitting met de huidige EU-commissaris Maros Sefcovic uit Slowakije. Hij zou Transportcommissaris worden, maar is door voorzitter Jean-Claude Juncker van de Europese Commissie verschoven naar het vicevoorzitterschap en Energie Unie.
Europese Energie Unie
Esther de Lange, CDA-delegatieleider over de kandidaten: ‘Voor het CDA is het belangrijk om een Europese Energie Unie te creëren, om de rol van de EU te bepalen als het gaat om betaalbare energie en leveringszekerheid van energie. Dit is de komende vijf jaar een grote strategische uitdaging’, aldus De Lange.
Sefcovic maakte een degelijke indruk tijdens de hoorzitting vanavond. ‘Misschien helpt het feit dat hij Russisch spreekt, ook in de Europese betrekkingen met Rusland’, stelde De Lange, die nog benadrukt: ‘De Europese Commissie moet nu snel aan de slag, er is werk aan de winkel.’