Na de KVNR reageert ook het Verbond van Verzekeraars negatief op de aankondiging van de PvdA-fractie in de Tweede Kamer de inzet van particuliere beveiligers op zeeschepen zal blokkeren. ‘De noodzaak om ook private beveiliging op Nederlandse koopvaardijschepen toe te staan, is nog onverminderd aanwezig.’
Volgens het Verbond van Verzekeraars is sprake van een denkfout: ‘Uit het feit dat er rondom de kust van Somalië minder kapingen plaatsvinden, kan niet worden geconcludeerd dat deze beveiliging door Vessel Protection Detachments (VPD’s) overbodig is geworden. De piraterij heeft zich immers verplaatst naar andere gebieden aan de kust van West Afrika, gebieden waar de Nederlandse marine juist niet mag patrouilleren. Het is daarom erg te betreuren dat de PvdA haar steun voor het onder strikte voorwaarden inzetten van particuliere beveiligers, heeft ingetrokken.’
West-Afrika
Door het besluit van de PvdA-fractie om het wetsvoorstel dat particuliere beveiliging mogelijk maakt, niet langer te steunen, is er geen Kamermeerderheid meer. ‘Kapingen zijn weliswaar afgenomen rondom de kust van Somalië, maar juist in territoriale wateren van landen waar de marine geen rechtsmacht heeft, komen steeds meer kapingen, berovingen en gijzelingen aan boord van schepen voor. Piraterij is hier enorm in opkomst. En juist voor de kust van West-Afrika zijn veel Nederlandse reders actief’, laat Richard Weurding van het Verbond van Verzekeraars weten.
Voor de bemanning van schepen heeft het enorme consequenties als zij niet geholpen kunnen worden door de marine, benadrukt het Verbond. Weurding: ‘In veel gevallen mogen bewapende private beveiligers onder voorwaarden juist wel optreden in deze territoriale wateren. Zij kunnen ook sneller ingrijpen.’ Het duurt nu soms drie tot vier dagen voor er hulp van een marineschip komt.