In de rubriek Voortouw belichten we elke Binnenvaartkrant een licentiehouder van het Blue Road beeldmerk. Deze editie: Axel Götze-Rohen van Bargelink.
Bargelink.com laat zich het best omschrijven als de ‘Marktplaats’ in de binnenvaart, want Bargelink is een elektronisch systeem om vragers en aanbieders van droge lading bij elkaar te brengen. Meer dan de helft van de Europese tonnage aan droge lading binnenschepen en 99% van de bevrachters, rederijen en expediteurs is ingeschreven bij Bargelink. Axel Götze-Rohen is nu eigenaar ervan en stond in 2001 ook aan de wieg ervan.
Bargelink is gericht op de binnenvaart zelf. Waarom ben je sponsor van het BVB geworden?
Promotie van de binnenvaart is altijd belangrijk, indirect ook voor Bargelink. Je moet je toch onderscheiden van de andere vervoersmodi.
Er zijn natuurlijk ook bedrijven van buiten de binnenvaart ingeschreven bij Bargelink; verladers bijvoorbeeld?
Naast de grote groep particuliere binnenvaartondernemers en de bevrachters/rederijen, kennen we een derde grote groep: bedrijven in de industrie en handel. De verladers sluiten zich wel meer aan, maar zijn duidelijk terughoudend om direct contact met de schippers te maken, hoewel ze ook via een bevrachter hun lading kwijt kunnen. Naar hen toe is het zeker belangrijk om de boodschap uit te dragen.
De boodschap van the Blue Road. Wat vind je daarvan?
Ik kijk door twee verschillende brillen. De Duitse bril die me duidelijk maakt: zo zou het ook in Duitsland moeten. Op dit moment is er geen instantie in Duitsland die promotie maakt voor de binnenvaart. De andere bril is Nederlands: dan zie ik dat het straks met één grote gezamenlijke branchevertegenwoordiging waarschijnlijk nog beter gaat.
Vind je het een goede campagne en doe je er zelf iets mee?
Die naam the Blue Road is een kwestie van smaak. Als je niet met iets in het Engels komt, ben je ouderwets. Maar de vraag over die campagne moet je eigenlijk aan de industrie vragen. Daar is hij op gericht; mij hoef je niet te overtuigen. Zelf gebruik ik het logo waar mogelijk.