- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsBinnenvaart wil files best oplossen

Binnenvaart wil files best oplossen

- Advertentie -

Delen

Het toenemende aantal files op de Nederlandse snelwegen is een rem op de economische groei en een enorme kostenpost voor de logistieke sector. Dat was deze week in het nieuws en kwam aan de orde in de Tweede Kamer. De binnenvaart wil én kan het probleem oplossen, mengt Bureau Voorlichting Binnenvaart zich in de discussie. Als er maar serieus naar vervoer over water wordt gekeken.

‘De oplossing voor dit probleem ligt niet alleen in de aanleg van extra rijstroken, maar vooral ook in het beter benutten van de vaarwegen’, aldus het BVB. ‘Het Nederlandse vaarwegennet biedt geweldige kansen om de files op de wegen te ontlasten.’
Door de crisis nam het aantal files een paar jaar achtereen af. De aantrekkende economie zorgt nu weer voor een toenemende filedruk op de wegen. Officiële cijfers bevestigen dit.

Te weinig benut
Na de bekendmaking van de File Top 20 drong de Tweede Kamer tijdens het infrastructuurdebat bij minister Schultz van Haegen ook aan op een betere benutting van vaarwegen. De minister antwoordde dat meer vracht van de weg naar het water past binnen haar beleid (Beter Benutten 2) om de filedruk met 20 procent te verminderen.
Toch worden de mogelijkheden nog veel te weinig benut, aldus Annette Augustijn, de op 1 januari aantredende voorzitter van Bureau Voorlichting Binnenvaart. ‘Er is op het water nog ruimte genoeg om meer goederen te vervoeren. Als we de logistiek beter inrichten dan kan een groot deel van de goederenstromen zonder extra kosten voor het bedrijfsleven via het water in plaats van over de weg worden vervoerd.’

Overijssel
Als gevolg van programma’s vanuit de binnenvaartbranche – onder andere gefinancierd door het ministerie van Infrastructuur & Milieu – zijn de afgelopen jaren 40.000 vrachtwagenbewegingen structureel overgeheveld naar het water. Het past in een trend waarin de binnenvaart erin geslaagd is om meerdere klanten samen te voegen in één schip, zodat extra efficiencyvoordelen behaald worden. Zo wordt binnenvaart ook interessant voor die bedrijven die slechts kleine hoeveelheden vervoeren.
Samen met de verladersorganisatie EVO heeft de binnenvaart daarom plannen ingediend om de komende tijd nog eens 40.000 vrachtwagenbewegingen over te hevelen. De Provincie Overijssel heeft daar al positief op gereageerd en is een project gestart. Daarmee wordt niet alleen het wegennet ontlast, er worden ook besparingen tot 30 procent op de uitstoot van CO2 gerealiseerd.

Belemmeringen
Het BVB somt de voordelen van de binnenvaart nog maar eens op in een persbericht: ‘Nederland beschikt over 5.000 kilometer vaarwegen met 150 binnenhavens waarmee de meeste grotere bedrijventerreinen over water ontsloten worden. Jaarlijks wordt 90 miljoen ton aan goederen met schepen vervoerd. Er is nog ruimte voor een aanzienlijke vervoersgroei zonder hoge investeringskosten. Zo kan het aandeel containervervoer binnen Nederland moeiteloos groeien van 35 naar 45 procent.’
Maar bij de overheveling van goederen naar het water loopt de branche tegen een aantal belemmeringen aan:
– te traditioneel denken over goederenvervoer
– een gebrek aan kennis bij het verladende bedrijfsleven om binnenvaart toe te passen in de logistieke keten
– beperkingen door geluids- en omgevingsvergunningen bij gemeenten.

De binnenvaartbranche beschikt over een team logistieke adviseurs die bedrijven bijstaat en kan begeleiden in de transitie naar het water. Vervoer over staat te boek als veilig, betrouwbaar, duurzaam en kosten efficiënt.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -