In Noordrijn-Westfalen (NRW) zijn scheepvaart en industrie nauw met elkaar verbonden. De sluipende de-industrialisatie van het gebied is een risico voor zowel de binnenvaart als het bedrijfsleven. Dat bleek begin november tijdens het binnenvaartdiner van de Schifferbörse in Duisburg-Ruhrort.
Om in contact met elkaar te blijven, organiseert de Schifferbörse één keer per jaar een diner voor haar leden, waaronder scheepvaartbedrijven en verladers. Dit jaar was het thema ‘kansen en bedreigingen voor moderne industriegebieden aan rivieren en kanalen’. Gastspreker Andreas Goss, directievoorzitter van Thyssenkrupp Steel Europe, vertelde over de rol van de binnenvaart voor de staalindustrie in NRW.
Concurrentiepositie
Precies 125 jaar geleden werd in Duisburg-Bruckhausen de eerste hoogoven opgestart. “Onze concurrentiepositie is sterk afhankelijk van onze ligging aan de Rijn en een optimale logistiek”, aldus Goss. “Daarom vertegenwoordigen we samen met de Schifferbörse de belangen van de binnenvaart.”
De de-industrialisatie die zich in Groot-Brittannië heeft voltrokken, mag volgens Goss niet ook in NRW plaatsvinden. Die trend is al wel ingezet maar moet gestopt worden. “Als we nu de foute keuzes maken, belasten we toekomstige generaties.”
Goss maakte zich sterk voor het bijhouden van industriële kernen in NRW. Hij zei ook dat de hervorming van de Europese emissiehandel het bedrijfsleven niet extra mag belasten.
Vaarwegen beter benutten
“Zonder de staalproductie was de binnenvaart in NRW niet geworden wat ze is en zonder de binnenvaart had ook de staalsector zijn huidige concurrentiepositie niet bereikt”, beaamde Frank Wittig, voorzitter van de Schifferbörse.
Wittig pleitte voor het nog beter benutten van de vaarwegen. Hij adviseerde de binnenvaartsector naar de toekomst te kijken: “In tijden van digitalisering hebben we meer inspiratie en belangstelling nodig voor de vaarwegen. We moeten positieve, vernieuwende geluiden de wereld insturen zodat binnenvaart hoger op de politieke agenda komt te staan.”
foto: Tijdens de ledenvergadering van de Schifferbörse is Wittig opnieuw verkozen tot voorzitter. Hij bekleedt deze functie sinds 2012. Zijn plaatsvervangers zijn Heiko Brückner (Haeger & Schmidt), Joachim Schürings (Thyssenkrupp Steel Europe) en Roberto Spranzi (DTG). (foto Schifferbörse)