De binnenvaart gaat nog een zwaar jaar tegemoet. Dat concludeert ABN AMRO in zijn Transportmonitor voor de tweede helft van 2012. “Binnenvaartschippers hebben te maken met verschillende krachten die ervoor zorgen dat de financiële weerbaarheid steeds lager wordt.”
“Allereerst de overcapaciteit die nu al sinds de kredietcrisis in 2009 ervoor zorgt dat er een enorme druk op de tarieven ligt. Voor de grote recessie hebben veel schippers geïnvesteerd in nieuwe schepen die tegelijkertijd met de dalende volumes op de markt kwamen. Deze overcapaciteit is moeilijk weg te werken, mede door het feit dat de branche zeer versnipperd is.”
Prijzen van schepen zijn gedaald
De volumes zijn weliswaar licht gestegen, maar nog steeds onvoldoende om die overcapaciteit op te vangen, Aldus de onderzoekers van de bank. “De overcapaciteit zorgt er tevens voor dat de prijzen van nieuwbouw, maar ook van tweedehandse schepen behoorlijk gedaald is.” Dat lagere prijsniveau geldt voor zowel tankers, drogelading- als containerschepen.
Faillissementen
“De relatief lange periode van overcapaciteit, lage tarieven en hoge brandstofkosten leiden er toe dat dit jaar veel binnenvaartschippers moeite hebben hun onderneming te continueren. In de eerste acht maanden van dit jaar is het aantal faillissementen naar 35 gestegen. Vorig jaar lag dit aantal, in dezelfde periode, nog op 8.” In het wegvervoer gaat het overigens om veel grotere aantallen.