Als het kabinet bezuinigt op de sluisbedieningstijden in Oost-Nederland, brengt dat de betrouwbaarheid van de binnenvaart in die regio in gevaar. Omdat er dan te veel vertragingen ontstaan, stappen bedrijven minder snel over op de binnenvaart. Die waarschuwing geeft de EVO af.
De verladersorganisatie vraagt daarom samen met het CBRB, BLN-Koninklijke Schuttevaer en Port of Twente aan minister Schultz van Haegen om de aangekondigde bezuinigingen in de regio te verzachten. Zodat bedrijven in 2015 en de jaren daarna geen extra wachttijden ondervinden. Dat voorkomt volgens de organisaties schade aan het bedrijfsleven en de binnenvaart.
Vertragen
De Twentekanalen moeten volgens de plannen van I&M 57 uur aan sluisbedieningen inleveren. Dan blijven er 144 uur per week over. EVO, CBRB, BLN-Koninklijke Schuttevaer en Port of Twente hebben berekend dat – als de ladingsstromen gelijk blijven – er minimaal 162 uur nodig is om het huidige scheepverkeer niet te vertragen.
Verslechtering
Het kabinet wil bezuinigen op personeelskosten door het aantal uren te verminderen waarop sluizen en bruggen worden bediend. ‘Bedrijven die voor hun bevoorrading en afzet afhankelijk zijn van de binnenvaart, krijgen hierdoor met vertragingen en dus hogere kosten te maken’, aldus de EVO. Dat zorgt volgens EVO, het CBRB, BLN-Koninklijke Schuttevaer en Port of Twente voor een verslechtering van hun concurrentiepositie en een slechter vestigingsklimaat voor Nederland. ‘Deze bezuiniging kost Nederland dus uiteindelijk veel meer dan de maatregel mogelijk oplevert.’