- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsBCTN exploiteert Containertransferium

BCTN exploiteert Containertransferium

- Advertentie -

Delen

Het convenant werd ondertekend door bestuurders en door het Havenbedrijf Rotterdam. Vlnr HbR-directeur André Toet, Zwijndrechts burgemeester Antoin Scholten (tevens plaatsvervangend voorzitter Openbaar Lichaam Drechtsteden), gedeputeerde Asje van Dijk van Zuid-Holland, staatssecretaris Tineke Huizinga van V&W en havenwethouder van Rotterdam Lucas Bolsius.

Directeur Willem van den Heuvel van BCTN (Binnenlandse Container Terminals Nederland, exploitant van onder andere de inland terminals in Nijmegen, Den Bosch en Wanssum) zal het nieuw te bouwen containertransferium in Alblasserdam gaan exploiteren.

Het convenant en de intentieverklaring die maandagmorgen 29 juni werden getekend in Alblasserdam vormen een grote, belangrijke stap naar de totstandkoming van het transferium. Het bestemmingsplan moet er echter voor worden gewijzigd, en daarbij moet de gemeente Alblasserdam het initiatief nemen. Er moeten ook nog milieuvergunningen komen en een milieueffect rapportage worden gemaakt. De bedoeling is dat het transferium in 2011 van start gaat.
De kade – op de locatie ‘Nieuwland-Alblasserdam’ – wordt 35 meter landinwaarts verplaatst om voldoende plaats te maken voor de ladende en lossende schepen en de doorgaande scheepvaart niet te hinderen. Het gaat om een terrein van 6,5 hectare
De bouw van de kade begint pas als het bestemmingsplan is gewijzigd. Er zal sprake zijn van maximaal één jaar ontheffing voor het gebruik van de huidige kade.
V&W en de provincie Zuid-Holland zorgen voor een goede ontsluiting van de terminal, wat in feite een goede aansluiting op de A15 inhoudt. Dat hangt overigens ook weer samen met al bestaande plannen om de A15 te verbreden tussen Papendrecht n Gorinchem.
Het plan maakt deel uit van het regeringsprogramma ‘Randstad Urgent’, waarbij de Randstad een internationaal aantrekkelijke regio wordt gemaakt. Het is de bedoeling dat het transport van ongeveer 200.000 TEU per jaar van de Maasvlakte naar Alblasserdam met grote binnenschepen gaat, die een soort pendeldienst onderhouden. Daarmee wordt als het ware een deel van de Maasvlakte verplaatst naar het ‘binnenland’. Voornaamste beweegreden is namelijk dat de snelweg A15 wordt ontlast door gebruik te maken van het transferium.
Verantwoordelijk voor het resultaat van dit onderdeel van Randstad urgent zijn Rotterdams havenwethouder Lucas Bolsius en staatssecretaris Tineke Huizinga.

Uitbreiding

De ondertekening van de ‘Letter of support’ door de private partijen. BCTN (rechts Willem van den Heuvel), het Havenbedrijf, de terminals ECT, APMT en Rotterdam World gateway en de rederijen APL, Evergreen, Hapag-Lloyd, Maersk Line en MOL.

BCTN-directeur Willem van den Heuvel zegt dit te zien als een uitbreiding van zijn terminalnetwerk. “Dit is goed voor de binnenvaart”, vertelde hij maandag 29 juni in Alblasserdam, bij de ondertekening van een convenant door private partijen (waaronder BCTN en ECT) en een intentieverklaring door Drechtsteden, de Provincie Zuid-Holland, V&W en het Havenbedrijf Rotterdam, alles gericht op de totstandkoming van de terminal. Willem van den Heuvel: “Het is vervoer over water en dat er andere terminals dichtbij zijn gelegen hoeft geen bezwaar te zijn. Dat hebben we ook gezien in Nijmegen en Den Bosch.”
De intentieverklaring werd door BCTN, het Havenbedrijf, de terminals ECT, APMT en Rotterdam World gateway en de rederijen APL, Evergreen, Hapag-Lloyd, Maersk Line en MOL ondertekend. Meer een ‘’letter of support’, want deze partijen zijn dus blij met het initiatief. Het convenant werd ondertekend door opnieuw André Toet van het Havenbedrijf Rotterdam, staatssecretaris Tineke Huizinga van V&W, havenwethouder van Rotterdam Lucas Bolsius (tevens bestuurder Randstad Urgent Project Containertransferium), gedeputeerde Asje van Dijk van Zuid-Holland en Zwijndrechts burgemeester Antoin Scholten (tevens plaatsvervangend voorzitter Openbaar Lichaam Drechtsteden). De staatssecretaris zag ook het duidelijk nut voor meer containers over water. “Om de groei van het containeraanbod op te vangen en omdat het een duurzame wijze van transport is. Je zou wel gek zijn als je geen gebruik maakt van de binnenvaart.”

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -