Promotie Binnenvaart Vlaanderen (PBV) heeft vijf beleidsvoorstellen geformuleerd voor de nieuwe Vlaamse regering. Onder andere waarschuwt PBV voor het overhaast invoeren van nieuwe heffingen. “We willen voorkomen dat in een roekeloze budgettaire nacht beslist wordt dat we gaan rekeningvaren”, aldus voorzitter Filip Martens.
In het eerste trimester van dit jaar beleefde de binnenvaart een terugval van 20 procent. Deze daling ligt in lijn met de krimp in de zeehavens. Belangrijkste oorzaak is volgens PBV het terugschroeven van de industriële productie. Filip Martens noemt de binnenvaart een barometer van de economie. “Als van de 28 hoogovens in Europa er nog maar zes warm staan, voelen wij dat onmiddellijk.”
Kaaimuren
Niettemin zijn in de eerste helft van dit jaar dertien aanvragen ingediend voor nieuwe kaaimuren langs de Vlaamse vaarwegen. Martens: “Midden in deze crisis vind ik dat een zeer hoopgevend signaal. Het toont ook aan dat beleid loont, in dit geval het kaaimurenprogramma van de Vlaamse regering.”
Het versneld doorzetten van het kaaimurenprogramma is een van de beleidsvoorstellen die PBV voor de volgende Vlaamse regering heeft geformuleerd. Martens: “Door te investeren schud je de economie terug wakker.” PBV wil dat de subsidieregeling voor de bouw van kaaimuren ook toepasbaar gemaakt wordt in de havens. Havenbesturen investeren nu vaak weinig in binnenvaartinfrastructuur omdat hun aandacht vooral uitgaat naar de maritieme trafieken.
Innovatiefonds
Verder vraagt PBV de regering om de interest op het Belgische aandeel in het Europese reservefonds, één miljoen euro, vrij te geven voor innovatieve binnenvaartprojecten. Ook zijn er volgens de organisatie nieuwe initiatieven nodig om de in- en doorstroom in de sector te versterken. En schippers die AIS willen installeren zouden daarvoor subsidie moeten kunnen krijgen.
Filip Martens waarschuwt infrastructuurbeheerders voor het overhaast invoeren van heffingen. De stad Leuven experimenteert deze zomer met rekeningrijden op het weggennet. Voor je het weet, zo vreest PBV, staat ook rekeningvaren op de agenda. “In tijden van crisis komen soms de gekste ideeën naar voren. In de binnenvaart is het afschaffen van de vaarrechten een succes gebleken. We willen voorkomen dat in een roekeloze budgettaire nacht beslist wordt dat we gaan rekeningvaren.”
Externe kosten
“Als sector willen we het debat hierover aangaan, maar laten we de rekening dan wel juist maken. Het gaat niet om rekeningrijden ja of nee, maar om het doorberekenen van de externe kosten. Een kader dat externe kosten internaliseert is een stap naar duurzame mobiliteit. Het gebruik van de binnenvaart zou worden bevorderd door een volledige invoering van dit kader voor alle modaliteiten. Maar in afwachting van zo’n kader willen we niet dat er nog nieuwe heffingen worden ingevoerd.”
Personeelskosten
PBV gaat voor de nieuwe regering ook de opbouw van de personeelskosten in de binnenvaart in kaart brengen. Belgische binnenvaartondernemers klagen al jaren over de hoge loonkosten in vergelijking met hun Nederlandse collega’s. Martens: “Wij zijn hierover een dossier aan het samenstellen. We onderzoeken ook hoeveel Nederlandse binnenschippers in de Belgische trafieken opereren. Dan willen we kijken of de fiscale reglementering die men in Nederland kent wellicht ook leidt tot een andere penetratie van de markt hier. We moeten kijken of bepaalde zaken die in Nederland al bestaan ook bij ons ingevoerd kunnen worden.”
Estafetteloopster Elodie Ouédraogo is het boegbeeld van de nieuwe publiekscampagne van PBV. (foto Sarah De Preter)
Ambassadrice
Estafetteloopster Elodie Ouédraogo die op de Olympische Spelen in Beijing zilver behaalde met de Belgische ploeg is het boegbeeld van de nieuwe publiekscampagne van Promotie Binnenvaart Vlaanderen. De campagne werd afgelopen vrijdag gepresenteerd.
Ouédraogo noemde haar samenwerking met de binnenvaartsector een weloverwogen keuze. Estafettelopers en binnenschippers blijken meer gemeen te hebben dan men zou vermoeden. “Net als de binnenvaart ben je als estafetteloopster een schakel in het geheel. Ons team moet optimaal presteren om snel aan de finish te komen. Vertrekken, aankomen en doorgeven van het stokje moeten perfect op elkaar aansluiten. Een goede timing is zowel in de estafette als in de binnenvaart belangrijk!”