Bierbrouwer Heineken maakt al sinds 2010 gebruik van de containerterminal Alpherium in Alphen aan de Rijn en vervoert het exportbier vanaf Zoetermeer alleen nog via binnenvaartschepen naar de Rotterdamse haven. Concurrent Bavaria overweegt serieus een containerterminal te realiseren op het bedrijventerrein in het Brabantse Lieshout. Het terrein ligt aan het Wilhelminakanaal, waarover nu al het gerst in bulk per binnenvaartschip wordt aangevoerd.
Toegezegd
Als het kanaal verbreed en verdiept zou worden, wordt het transport van het bier per containerschip een serieuze optie. De verbreding en verdieping lijken een kwestie van tijd, want onder andere Rijkswaterstaat en de Provincie Noord-Brabant hebben afgelopen zomer het project uitbesteed aan de bouwcombinatie Heijmans en Boskalis.
In feite heeft Bavaria het transport van het vers gebrouwen bier over water al toegezegd. De Lieshoutse bierbrouwerij is namelijk een van de zestien bedrijven in Zuidoost-Brabant die eerder met de overheid een intentieverklaring sloten om steeds meer lading over te hevelen van de weg naar het water. Dit als tegenprestatie voor het besluit de vaarwegen tussen Veghel en Helmond/Eindhoven op te waarderen tot verlengde klasse II.
Andere verladers
De aanleg van de containerterminal is pas een serieuze optie bij een uitbreiding tot klasse IV, iets dat in 2015 gerealiseerd kan zijn. CEO Jan-Renier Swinkels van Bavaria sluit een samenwerking met andere verladers niet uit. Bij voldoende interesse zou de exploitatie van de containerterminal dan uitbesteed kunnen worden aan een terminaloperator.
(Jan Hoek)