(foto E.J. Bruinekool Fotografie)
Vorig jaar juni werd de Haparandadam in Amsterdam geopend. De autoafzetplaats en de 24 ligplaatsen voor de binnenvaart zijn inmiddels ook in gebruik; al moeten de bolders bij de autosteiger nog worden aangepast. De dam scheidt de Oude Houthaven van de Nieuwe Houthaven.
De Haparandadam heeft aan het eind een zijarm met daaraan de steigers voor de binnenvaart. Aan de dam zelf komt nog een aantal ligplaatsen met steigers voor woonboten. Op de kop zijn een uitkijkpunt en parkeerplaatsen gerealiseerd. Naast het uitkijkpunt ligt de nieuwe autosteiger voor de binnenvaart. Voor schippers is het wel even opletten: wie parkeert moet namelijk betalen. Er wordt nog onderzoek gedaan om twaalf parkeerplaatsen voor binnenschippers te reserveren.
Voorzitter Anton van Megen van de Werkcommissie Binnenvaartbelang Amsterdam is verheugd. “Deze 24 ligplaatsen waren hard nodig. Ze zijn deels vervanging voor de in het verleden verwijderde ligplaatsen in de Oude Houthaven en Vlugthaven. Nieuw is dat er nu ook ligplaatsen voor 135 meter-schepen gerealiseerd zijn. Er komt in de toekomst ook een watertappunt.”
"Gevaarlijk en zeer onhandig"
Dana Slot en Martijn Klinge van het ms Da-Mar, die op de foto bezig zijn hun auto aan de wal te zetten, reageerden direct op het artikel. Volgens hen is de steiger "helemaal niet zo geweldig als hij eruit ziet! Het is een gevaarlijke autosteiger en zeer onhandig, aangezien het aan een doorgaande scheepsroute ligt en er met regelmaat een draagvleugelboot voorbij sjeest."