Het Arnhemse bedrijf NedStack levert een waterstofbrandstofcelsysteem voor een Australische garnalenvissersboot. Het contract is op 11 mei ondertekend. Naast de levering van het systeem voorziet het contract ook in kennisoverdracht aan de Australische systeemintegrator, ElectryGen PTY.
In september krijgen Australische engineers de Fuel Cell System Training bij NedStack. In 2010 moet de boot operationeel zijn. De garnalenvissersboot krijgt een hybride aandrijving bestaande uit een brandstofcelsysteem (van 30 kW) gecombineerd met batterijen. Deze brandstofcel-elektrische aandrijvingen zijn volgens NedStack de efficiëntste die er bestaan met als enige emissie puur water.
De garnalenvissersboot is van rederij Nalok Enterprises P/L. Eigenaar Colin James wil een vloot van deze waterstofaangedreven schepen ontwikkelen en daarmee een bijdrage leveren aan een schoner milieu. Meer dan 400 schepen bevaren de 4.000 kilometer lange kustlijn waar het schip wordt ingezet (in de Golf van Carpentaria en voor de Great Barrier Reef kustlijn van Queensland). Thuishaven wordt Cairns Queensland Australia. Dit project wordt compleet met particuliere gelden gefinancierd.
Rondvaartboot
Deze garnalenvissersboot is de tweede commerciële maritieme toepassing voor NedStack. Dit jaar levert het bedrijf tevens het waterstofbrandstofcelsysteem voor de eerste commercieel geëxploiteerde waterstofrondvaartboot in Amsterdam.
NedStack is in 1998 opgericht. Het Arnhemse bedrijf produceert waterstofbrandstofcellen voor automotive en stationaire toepassingen. De markt voor waterstofaandrijvingen breidt sterk uit. In twee jaar tijd is het geleverde waterstofvermogen door NedStack vervijfvoudigd. In 2012 zal dit met een factor 20 zijn gegroeid.