De ASV vraagt de Europese Commissie om iets te doen tegen het “problematisch tekort aan ligplaatsen voor de binnenvaart op de Rijn in Duitsland”. De vereniging heeft daarover een brief geschreven aan Transportcommissaris Violeta Bulc.

De brief is ook verstuurd aan directeur-generaal Henrik Hololei van DG MOVE en Pawel Wojciechoski, die door de Europese Commissie is aangesteld als coördinator voor de Rijn-Alpen- corridor.

De ASV benadrukt in de brief dat de Rijn de drukst bevaren rivier is van Europa en een belangrijke  “doorvaartroute vanaf zee, Nederland, België en Frankrijk naar Duitsland, een oostelijk deel van Frankrijk en naar Zwitserland en via de Main, Main-Donau-Kanaal en de Donau naar Oostenrijk, Slowakije, Hongarije, Roemenië tot aan de Zwarte Zee”.

 

Verplichte rusttijd

In de brief legt de Nederlandse vereniging uit wat volgens haar het belang van een goede ligplaats is. Daarbij wijst de ASV op de noodzaak om veilig te kunnen “parkeren” met het binnenvaartschip als de vaartijd onderbroken moet worden om de verplichte rusttijd in acht te nemen. Ook wordt aangegeven dat voldoende ligplaatsen nodig zijn om een veilig heenkomen te hebben bij stremming van de vaarweg bij hoogwater of als er calamiteiten zijn. Daarbij maakte de ASV duidelijk dat ten anker gaan, zoals in vroeger tijden nog gebeurde, niet meer verantwoord is op de drukke Rijn.

In de brief benoemt de ASV specifiek de Duitse Rijn van Emmerich tot aan Iffezheim als niet veilig, omdat daar de laatste twintig jaar steeds meer ligplaatsen verouderd zijn en ook in verval zijn geraakt. “Deze ligplaatsen kunnen niet meer door de binnenvaart worden gebruikt omdat ze niet meer veilig zijn. In plaats van te worden hersteld, worden deze ligplaatsen opgeheven.”

 

Opgeheven

Ook worden steeds vaker bestaande ligplaatsen opgeheven. Onder meer in steden als Keulen, Bingen en Mainz. Dat gebeurt omdat er woningen aan het water zijn gebouwd en de bewoners geen binnenvaart dulden, aldus de ASV. “Hierdoor worden schepen gedwongen om ten anker te gaan om naast de drukke vaargeul te ‘rusten’. Het feit dat er al diverse aanvaringen en/of ongelukken hebben plaatsgevonden onderschrijft de stelling van de ASV dat men hier niet veilig kan liggen.”

foto: Ook de Deutz-haven in Keulen gaat dicht ten gunste van woningbouw. (foto HGK)

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.