- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsAmsterdam organiseert Zeehavendagen: 23-26 juni

Amsterdam organiseert Zeehavendagen: 23-26 juni

- Advertentie -

Delen

Amsterdam krijgt zijn eigen Zeehavendagen. Het nieuwe evenement vindt plaats van 23 tot en met 26 juni.

Zeehavendagen Amsterdam biedt belangstellenden een kijkje achter de schermen in de havens van Amsterdam tot en met IJmuiden. Het hoofdprogramma bestaat uit rondleidingen en workshops bij haven(gerelateerde)bedrijven. Verder zijn er elke dag havenrondvaarten op het IJ, naar Westpoort en naar Zaandam.

Andere hoogtepunten in het programma van Zeehavendagen Amsterdam zijn speciaal georganiseerde cacaovaarten in de Westhaven, de tentoonstelling Amsterdam-Havenstad in Het Scheepvaartmuseum en tours over de NDSM-werf in Amsterdam-Noord. Op 25 en 26 juni zijn bezoekers ook welkom op het Havenfestival IJmuiden, waarmee organisator Amports een samenwerkingsverband is aangegaan. Daar kan men ook kennismaken met de nautische dienstverlening die de hele dag vaartochten aanbiedt in de IJmond en een bezoek brengen aan het Sluis Haven Informatie Punt (SHIP) bij Zeesluis IJmuiden.

Het is de bedoeling dat de Zeehavendagen Amsterdam voortaan elk jaar in de laatste week van juni worden gehouden.

Deelnemers

De organisatie van Zeehavendagen Amsterdam is in handen van Amports, de netwerk- en marketingorganisatie van het Noordzeekanaalgebied. Medeorganisatoren zijn Port of Amsterdam en ondernemersvereniging ORAM Amsterdam. Eventpartners zijn Het Scheepvaartmuseum, Amsterdam Boat Cruises en de gemeente Amsterdam.

Inmiddels hebben meer dan veertig bedrijven hun medewerking toegezegd. Daaronder zijn Damen Shiprepair en Oranjewerf, Containerterminal TMA Logistics, cacaoveem Katoennatie, VCK Logistics, Eurotank Amsterdam, Chocolatemakers, de Douane, de Marechaussee, Tata Steel, Vopak, Spliethoff, de nautische dienstverlening en Vattenfall.

Op de werkvloer

Met Zeehavendagen Amsterdam willen Amports en Port of Amsterdam het havenbedrijfsleven en de ontwikkelingen in het Noordzeekanaal zichtbaar maken bij het grote publiek. Dat doen ze aan de hand van zes thema’s: maakindustrie, op- en overlag van goederen, energietransitie, circulaire industrie, historie en nautische dienstverlening.

Het programma geeft een actueel beeld van de ontwikkelingen in de havens van Amsterdam en in welke mate dit bijdraagt aan de economische motor van het Noordzeekanaal. Het evenement is tegelijkertijd bedoeld als platform om werkzoekenden, schoolverlaters, studenten, politici en bestuurders uit te nodigen op de werkvloer in de haven. Het doel is in 2022 te beginnen met “een bescheiden doch sterk aanbod” en daarna uit te groeien tot een jaarlijks terugkerend festijn dat in 2025 deel uitmaakt van Amsterdam 750 jaar en de tiende editie van SAIL.

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -