De Amercentrale is Europees leidend als het gaat om het meestoken van biomassa: 33 procent. Het zijn hoofdzakelijk houtpellets, in korrels geperste houtsnippers en zaagsel. Essent wil het aandeel biomassa binnen een paar jaar verhogen naar 50 procent.
Om die doelstelling te halen is een aantal technische aanpassingen aan de Amercentrale noodzakelijk. Essent is volgens plantmanager Etienne Vollebregt het vergunningtraject gestart. Als eerste centrale in de wereld wordt straks het product biocoal mee verbrand. Biocoal is een houtachtige biomassa die is ‘getorreficeerd’, zodat deze eigenschappen krijgt die met steenkool te vergelijken zijn. Het vervoer van de biomassa van Rotterdam naar Geertruidenberg gebeurt per binnenvaartschip.
Inkoppertje
Op dit moment verwerkt Essent bijna 1 miljoen ton biomassa per jaar. Om alle 7 miljoen Nederlandse huishoudens van 100 procent groene energie te voorzien op basis van biomassa-meestook is jaarlijks ongeveer 12 miljoen ton biomassa in de vorm van houtpellets nodig. Etienne Vollebregt: “Essent haalt zijn houtpellets voornamelijk uit Noord-Amerika. Wij verwerken alleen gecertificeerd hout, bijvoorbeeld uit speciale productiebossen, uit betrouwbare landen. Duurzame energie met biomassa (houtpellets) is het meest voordelig. Goedkoper dan wind op land, veel goedkoper dan wind op zee en heel veel goedkoper dan zon/photo-voltaïsch.”
Over water gaat nu zo’n 1 miljoen ton biomassa per jaar naar Geertruidenberg. Dat volume verdubbelt bijna als de plannen van Essent doorgaan. (foto Jan Hoek)
Essent doet een beroep op de overheid. “Een passend overheidsbesluit is echter noodzakelijk om onze ambitie, de CO2-uitstoot reduceren, mogelijk te maken. De technische aanpassingen aan de Amercentrale gaan tientallen miljoenen euro’s kosten. Omdat tot op heden alle vormen van duurzame energieproductie, ook met biomassa als brandstof, nog niet rendabel zijn, is Essent afhankelijk van subsidies. De politieke beslissing over overheidssteun voor het grootschalig meestoken van biomassa valt medio 2011; dus dat wordt heel spannend. Het gaat immers over onze toekomst.”
“Als de subsidie stopt gaan we geld verliezen; dat betekent dat we moeten stoppen met het produceren van duurzame energie en dat zou heel slecht voor iedereen zijn. Het stoken van biomassa is bewijsbaar de goedkoopste en meest duurzame manier; dus eigenlijk moet de beslissing voor de politiek een inkoppertje zijn.”
Biocoal
In 2008 deed het bedrijf een test met koffieschillen uit Brazilië – daarover berichtten we destijds in De Binnenvaartkrant – bleek economisch niet haalbaar. Met name de logistiek aan de andere kant van de oceaan, het verzamelen en pelletiseren, bleek een te groot probleem.
Maar Essent zat niet stil en wil, naast houtpellets, nu biocoal gaan gebruiken. Dit is een benaming voor houtachtige biomassa die is ‘getorreficeerd’; dat is het langzaam verhitten van biomassa tot een maximumtemperatuur van 300ºC. Deze behandeling resulteert in een vast en uniform product met een hogere energie-inhoud en –dichtheid dan conventionele biomassaproducten als houtpellets en houtspaanders.
Vollebregt vertelt over de ontwikkelingen: “In theorie moet het lukken om biocoal in een kolencentrale mee te stoken zonder te grote aanpassingen aan de installaties, maar we moeten het nog in de praktijk gaan uitproberen. We hebben een lange weg te gaan en ik ben positief over de toekomst. Essent heeft een meerjarig contract afgesloten met Stramproy Green Coal uit Steenwijk, dat jaarlijks 90.000 ton biocoal zal gaan leveren. Daarnaast heeft Essent-eigenaar RWE een bijna 50-procentsaandeel in Topell in Duiven, waar eveneens biocoal geproduceerd zal worden. We verwachten in het eerste kwartaal van 2011 te kunnen starten met het gebruik van biocoal. Om de doelstelling van 50 procent meestook te kunnen bereiken, dient er een extra losinstallatie, een pneumatische stofzuiger, te komen op de bestaande havenkade, evenals gesloten transportbanden voor het transport van de biomassa op verschillende locaties op de centrale. Daarnaast moeten er extra verpulvermolens en biomassa silo’s komen.”
Groen licht
“We verwerken nu bijna 1 miljoen ton biomassa per jaar, dat met binnenvaartschepen vanuit Rotterdam naar onze havenkade in Geertruidenberg wordt vervoerd. Met de uitbreiding wordt de tonnage biomassa bijna verdubbeld en ook voor het transport van de biocoal uit Steenwijk en Duiven naar de Amercentrale is vervoer over water de beste weg. Eind 2012 hopen we het gebruik van biomassa te hebben verhoogd van 33 naar 50 procent”, aldus Vollebregt.
“Als de Provincie ons groen licht geeft, moeten we een bouwvergunning aanvragen bij de gemeente Geertruidenberg. We verwachten van die kant geen problemen. Tot nu toe heeft de gemeente ons nooit belemmerd in onze doelstelling om de Amercentrale in hoog tempo te vergroenen. Dat we gebruik maken van vervoer over water, werkt bij de vergunningaanvragen alleen maar in ons voordeel.”
(Jan Hoek)