- Advertentie -
- Advertentie -
HomeColumnAls ze ‘binnenvaart’ maar goed spellen

Als ze ‘binnenvaart’ maar goed spellen

- Advertentie -

Delen

Terwijl de nieuwe Franse president met die mooie achternaam zich buigt over het verbod op spijkerbroeken (ook) voor blanke vrouwen, mensen in de grensstreek zich het hoofd breken of je ook met  Duitsers best meelij mag hebben en er wereldwijd wordt nagedacht over de onderbroekenlol van CIA en Al-Qaeda, zijn we in de binnenvaart in de 21e eeuw beland. Ik heb genoten van de presentatie van zowel Marco Huijsman als Monique Rook, beiden optredend namens het Bureau Voorlichting Binnenvaart tijdens de CSI.

Marco Huijsman gaf een verbluffend helder inzicht in hoe ingewikkeld het is om in te breken in contracten tussen verladers en vervoerders. De reacties uit de zaal gingen vooral over wie die nieuwe lading dan mag wegvaren (alsof die bevrachter of wat dan ook de lading zomaar cadeau krijgt) maar de kracht van Marco was dat hij deze archaïsche opmerkingen geloofwaardig pareerde en tenslotte niemand meer reden had om aan zijn neutraliteit te twijfelen. Ik ben de binnenvaart niet maar als ik de binnenvaart was, zou ik die jongen voor een paar jaar vastleggen. Dan kan hij zijn Marsroute afmaken, want het chococoncern is al helemaal om. Een minpuntje is dat zijn presentatie tijdens lunchtijd niet werd afgesloten met het uitdelen van Marsrepen.

Aan de neutraliteit van Monique – @Binnenvaartfan – Rook heeft nog nooit iemand getwijfeld. Ze schotelde een prachtig overzicht van de communicatiehistorie voor en liet vervolgens zien dat de inzet van sociale media (Twitter, Facebook, Youtube en LinkedIn) kan leiden tot fantastische resultaten, als je het goed doet. Ze maakte handig gebruik van leuke reclamefilmpjes op Youtube die hebben geleid tot overweldigende successen en hoe soms door simpelweg mensen uit te dagen zelf iets te fabriceren, ware rages worden ontketend. Voor mezelf maak ik dan wel de kanttekening dat tegenover die paar (soms wereldwijde miljoenen)successen wel vele duizenden initiatieven staan, die veel geld hebben gekost maar waar nooit meer iemand iets van terug heeft gezien. Het is net als met het maken van muziek; je weet pas dat het een hit is als het een hit is en achteraf is het gemakkelijk te verklaren en zelfs te voorspellen.
Terug naar Monique Rook en de sociale media. Ze besloot met een oproep vooral positief nieuws over de binnenvaart te brengen op Twitter en Facebook. Die oproep is oprecht, maar gelukkig zijn nu juist de sociale media absoluut vrij van elke censuur. En dat is maar goed ook; bijvoorbeeld deze kanttekening maakt mijn eerdere statement dat Monique een overtuigende voordracht hield, veel geloofwaardiger.
Het imago van de binnenvaart vijzel je niet op door een beperking van de vrijheid. Dat leidt alleen maar tot ellende, van het Franse (19e eeuwse, nog steeds van kracht zijnde) voorschrift dat vrouwen geen broeken mogen dragen, via jezelf opblazen door een bom in je onderbroek omdat je niet uit kan staan dat anderen die vrijheid wel hebben tot complete Wereldoorlogen. Laat maar mopperen op Twitter en Facebook, dat geeft niks. Zolang ze ‘binnenvaart’ maar goed spellen.

Michel Gonlag

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -