AIS is alleen geschikt is voor het gebruik als hulpmiddel bij navigatie, met als doel de scheepvaart veiliger te maken. Dat schrijft de ASV in een brief aan het Agentschap Telecom. Het systeem is onbetrouwbaar en de privacy van schippers is niet goed geregeld. Daarom vraagt de vereniging het agentschap
Ander gebruik van AIS vindt de ASV ongewenst. “Diverse overheden en organisaties zien dat anders en willen AIS-gegevens zo spoedig mogelijk gebruiken voor bijv. inning van havengeld of planning bij (container)terminals. Zij hebben daar ongetwijfeld belang bij, maar voor de ASV staan de belangen van de schippers voorop. Die schippers hebben het meeste belang bij een betrouwbaar systeem met een gewaarborgde privacy.”
Onbetrouwbaar
De relevante AIS-gegevens moeten betrouwbaar zijn, benadrukt de ASV. Het gaat onder meer om de scheepsnaam, positie, afmetingen en snelheid. “Jaren geleden is echter al geconstateerd dat het systeem vele fouten vertoont die een negatieve invloed hebben op de veilige vaart. Onder andere vanwege de onbetrouwbaarheid en het gebrek aan waarborging van de privacy is de ASV destijds tegen een verplichting geweest.”
Ook de CCR benoemde dit voorjaar in een evaluatierapport over de AIS-verplichting de storingsgevoeligheid van het systeem. “Een (dus) onbetrouwbaar systeem kan/zal leiden tot gevaarlijke situaties. De ASV is van mening dat dit ook bij Agentschap Telecom een hoge prioriteit moet hebben/krijgen.”
Voor de ASV zijn gegevens als navigatiestatus, diepgang, bestemming en ETA niet of minder relevant om AIS te gebruiken als hulpmiddel bij navigatie. “Bij de invoering van AIS heeft de overheid de afspraak met de binnenvaart gemaakt dat de gegevens beperkt zouden blijven tot scheepsnaam, afmetingen, positie en snelheid van schepen.” Overige gegevens moeten schippers vrijwillig kunnen invullen, omdat ze voor de veilige vaart geen toegevoegde waarde hebben.
Boetes
Daarom ook vindt de ASV het onterechts als schippers een boete krijgen voor niet correct ingevoerde gegevens als die gegevens onnodig zijn voor een veilige vaart. De laatste tijd bereiken de vereniging klachten over bekeuringen, met name bij het niet aanpassen van de status als een schip ligplaats inneemt.
“Dat AIS primair bedoeld is als hulpmiddel bij navigatie is ook iets wat met betrekking tot handhaving van AIS van belang is. Het is onnodig om een boete uit te schrijven voor niet correct ingevoerde gegevens als die gegevens geen negatieve invloed hebben op de veilige vaart.”
En: “Mochten voor de veilige vaart relevante gegevens niet kloppen, is het maar de vraag in hoeverre de schipper daarvoor verantwoordelijk kan worden gehouden, omdat in de meeste gevallen de oorzaak van technische aard is.”
Illegale praktijken
De ASV vraagt het Agentschap Telecom ook werk te maken van de bescherming van de gegevens die via AIS worden verstuurd. Dat is volgens de vereniging nog steeds niet goed geregeld. “Zowel de verplichte als de vrijwillige instellingen kunnen door iedereen worden ingezien via internet.” Bekend is dat er websites zijn (zoals Marine Traffic) die de gegevens publiceren. Zo zijn schepen door iedereen te volgen.
“De ASV wijst er al geruime tijd op dat deze praktijken illegaal zijn, maar tot dusver wordt daar door de overheid, terwijl een waarborging van de privacy eveneens een toezegging is geweest van die overheid, niet tegen opgetreden. De ASV bemerkt dat in vrijwel alle overleggen waar het onderwerp AIS wordt besproken, het probleem omtrent schending van de privacy stelselmatig wordt genegeerd en men doorgaat met de plannen om AIS voor andere doeleinden te gebruiken dan waar het primair voor bedoeld is, als hulpmiddel bij navigatie.”