- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsAgnes Kant op de bres voor de binnenvaart

Agnes Kant op de bres voor de binnenvaart

- Advertentie -

Delen

Jan Kruisinga van CBOB/Kantoor Binnenvaart gaat de discussie aan met Agnes Kant.

“De schipper aan het woord” staat met grote letters te lezen op de voorkant van het rapport naar aanleiding van de crisisenquête die de SP onder leiding van Kamerlid Emile Roemer heeft gehouden in de binnenvaart. Het portret van schipper Roel Boermann van het ms Majorca prijkt groot op die voorkant van het rapport dat door voorzitter Agnes Kant van de SP Tweede Kamerfractie werd gepresenteerd. “Ik ben hier om samen met u de strijd aan te gaan zodat de binnenvaart en u zelf niet om zeep worden geholpen. Wat ik gezien heb hoe de crisis de binnenvaart treft, heeft me in het hart getroffen. Hier is sprake van menselijk leed.”
Die presentatie deed ze uiteraard samen met Emile Roemer, die een korte samenvatting van de inhoud van het rapport gaf. “Er is geen sector die zo dicht bij de afgrond is gekomen als de binnenvaart.”
De aanleiding voor de enquête vormde het debat eind juni over de binnenvaart, waarin staatssecretaris Tineke Huizinga tegenover Emile Roemer niet met cijfermateriaal kon aantonen dat in de binnenvaart geen meerderheid was voor bodemtarieven. “Ze had het horen zeggen, vertelde ze.” Roemer heeft de staatssecretaris nu uitgedaagd, nu hij die cijfers wel kan presenteren. Zijn – via internet gehouden – enquête wijst inderdaad op een grote meerderheid voor bodemtarieven. “Hoezo geen solidariteit? 79 procent vindt dat er geen staatsgarantie meer moet worden gegeven voor nieuwbouwschepen, 71 procent vindt zelfs dat de nieuwe casco’s voorlopig aan de ketting moeten.”
Later bij een korte discussie met de aanwezige schippers in café Promenade bij de Rotterdamse Maashaven liet Agnes Kant zich ontvallen: “De Nma moeten ze afschaffen.” Ze voegde eraan toe dat dit maar een grapje was, maar gaf er wel wat extra lading aan: “Verladers van veevoeders mogen wel samen afspraken maken om de vervoersprijs laag te houden maar als de schippers samen willen werken aan een tarief dat amper de kostprijs dekt, dan mag het niet.”

Agnes Kant ondervraagt de schippers.

Grote verschillen
In het rapport blijken grote verschillen te zijn tussen de verschillende scheepsgrootten. Zo geeft 19,3 procent van de schippers met schepen onder 500 ton aan met grote financiële problemen te kampen, terwijl in de tonnageklasse van 2000 tot 5000 dit percentage ligt op 67,9 procent. I de klasse 500 tot 750 ton zegt 31 procent het schip te willen verkopen (4,8 procent zelfs met verlies)en de sector verlaten, terwijl in de andere klassen die percentages veel lager liggen.
Over tijdelijke poolvorming wordt zeer verschillend gedacht. Gemiddeld voelt tien procent van de schippers ervoor, van wie de meesten in de klasse van 2000 tot 5000 ton. Een Europese toerbeurt kan op de steun rekenen van vooral de kleinere schepen. Bij schepen kleiner dan 500 ton ligt het percentage dat absoluut voor een toerbeurt zou gaan op 47,2 procent, bij schepen boven de 5.000 ton op nul procent. Gemiddeld zou over alle schippers gerekend 49,6 procent er op zijn best geen bezwaar tegen hebben om een toerbeurt te beginnen. Bijna 50 procent dus. Afgezien of hier werkelijk een representatieve groep is ondervraagd, geeft dat wel goed weer hoe verdeeld de binnenvaart nog steeds is.

Lees ook het artikel "Schipper moet een eerlijke boterham kunnen verdienen"

Emile Roemer houdt opnieuw een betoog voor de binnenvaart.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -