Ad Jeuster van Rafa met pensioen

0

Ad – Rafa – Jeuster, nog op zijn werkplek bij Rafa.

Ad Jeuster hoef je niet zoveel te vragen. Als ‘interviewer’ ben je in een rap tempo bezig de blaadjes van de schijfblok vol te schrijven, zoveel heeft Ad te vertellen over Rafa, de onderneming die hij binnenkort gaat verlaten. Hij heeft er ruim vierendertig jaar met veel plezier gewerkt.

Ad neemt ons mee terug in de tijd, naar 1953 toen Nederland dankzij het Marshallplan voorzichtig economisch opkrabbelde. Ook de binnenvaart profiteerde daarvan, getuige veel nieuwbouw. In dat jaar rijdt door Nederland een auto waarvan de bestuurder vertegenwoordiger is in bakkerij-grondstoffen. Hij woont in Amersfoort en zijn naam is Zoetmulder.
Het kenmerk van de meeste vertegenwoordigers is dat ze gemakkelijk contacten leggen en na verloop van tijd over ruime netwerken beschikken. Een ramenfabrikant deed een beroep op Zoetmulder en vroeg hem of hij zijn producten onder de belangstelling van nieuwbouwers wilde brengen als dat in de route kon worden meegenomen. Het verkopen van scheepsramen ging Zoetmulder op enig moment zo goed af dat hij op 2 april 1956 zelf een RamenFabriek begon: Rafa. De productieruimte kon filevrij te voet vanuit huis bereikt worden: een schuurtje in de achtertuin. Zoetmulder verkocht ook ramen aan een autobusfabriek, daar werkte de vader van Ad Jeuster. Hij verwisselde van werkgever en trad in dienst bij Rafa. Ad Jeuster bracht zijn schoolvakanties meer dan eens bij Rafa door: hij deed wat er vakantiewerk. Toen Ad later zijn praktijk en stagejaar moest doen voor zijn opleiding HTS werktuigbouw deed hij dat eveneens bij Rafa. Toen Ad’s vader op 55-jarige leeftijd overleed, nam Ad zijn betrekking bij Rafa over op 1 maart 1976 en is daar tot eergisteren (1 augustus) in dienst gebleven. Ook David Zoetmulder, de huidige directeur van Rafa, nam bij overlijden van zijn vader diens plaats in.

Uitgebreid

Orders
In 2003 bouwde de Binnenvaartkrant op haar website de Vlootschouw. Een database waarin alles is te vinden over nieuwgebouwde schepen vanaf 1999, hun specificaties, de uitrusting, installaties en leveranciers. De teller van Rafa voor hun leveranties aan nieuwbouwschepen staat vanaf dat tijdstip op 980 schepen. Sinds de oprichting heeft Rafa al meer dan 30.000 orders verwerkt.
 


De zaken gingen goed en Ad verhuisde meerdere malen met zijn collega’s, machines en voorraden naar grotere bedrijfspanden. Uitgebreid werd in 1958, 1960, 1980, 1995, 2004 en 2009. De ruim 30 medewerkers hebben het prima naar hun zin, er is nauwelijks verloop onder het personeel. In de productenrange die door Rafa wordt geleverd kan een ieder zijn vakmanschap en creativiteit kwijt.
Er is veel veranderd sinds de begintijd van de onderneming toen er alleen maar zak- en schuiframen werden gemaakt. Natuurlijk kennen wij Rafa vooral van de gepatenteerde ramen die van binnenuit worden gemonteerd. Al snel volgde toepassing van dubbelglas dat later voor het oplossen van vochtproblemen werd uitgebreid met de succesvolle thermische onderbreking. Nog later kwamen er de isolerende en verwarmde ramen die in het geheel geen problemen meer hebben met vocht. En voor de rust aan boord vinden we op veel nieuwbouwschepen ramen die decibellen nog verder kunnen reduceren. En vanaf het moment dat de fabriek werd opgericht wordt ook nu nog in elk raam het ordernummer vermeld. Bij een onverhoopte beschadiging of ruitbreuk verwijs je daar naar waarmee in Leusden meteen de oorspronkelijke mal boven water wordt gehaald voor de vervaardiging van een nieuw exemplaar.

Rafa in 1960. (foto Rafa)

Commandoposten
Rafa levert aan alle denkbare schepen levert van de binnenvaart, sleepdiensten, douane, RWS, KLPD, de luxe jachtenbouw en ook aan bijzondere projecten. Denk maar eens aan de grote opleggers waarin medische onderzoeken worden gedaan of een mobiele commandopost van de brandweer of politie. Voor een goed verloop van al die zaken was Ad steeds de juiste schakel voor het vastleggen van de orders en de verwerking er van, inclusief de inkoop van de materialen. Er liggen omvangrijke en vele soorten aluminium opgeslagen als grondstof.
Ook in de wereld van de meest moderne jachtenbouw en passagiersschepen krijgt Rafa veel opdrachten. Vele vierkante meters werktekeningen aan de wand maken duidelijk dat er nog steeds een ruime orderportefeuille is.
Dat moet Ad Jeuster toch het gevoel geven dat hij vanaf 1 augustus met een gerust hart de onderneming op volle stoom bij zijn collega’s kan achterlaten. Wat overblijft voor Ad zijn geweldige herinneringen aan een leuke tijd, met veel vriendschappelijke contacten met klanten. Ad Jeuster vertrekt op eigen wijze. De laatste maanden heeft hij de klanten waarmee hij de meest intensieve contacten onderhield bezocht. In alle rust is daarbij teruggeblikt op de vriendschappelijke relatie die werd opgebouwd. Ad gaat veel fietsen met zijn echtgenote Dinie. Hun laatste tochtje was van Trier naar Koblenz, een afstand van 252 kilometer. Verder doet hij aan tennis, badminton en hardlopen. En om niet te vergeten: het derde kleinkind wordt binnenkort verwacht. Het komt wel goed met onze Ad.

Hans Heiligers

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.