Met het lijstje van de actuele nieuwbouwschepen in ons hoofd leggen wij tussendoor altijd even aan bij de werven die aan het afbouwen zijn om te kijken naar de vorderingen van de afbouw van het schip. Soms ben je te vroeg om geschikte foto’s te maken en soms kom je op het juiste moment en dat geldt ook voor het interview.
De drie casco’s voor Plouvier hadden we al een tijdje in het vizier bij VEKA Shipyard in Werkendam. Recent zijn de tankschepen RP Dordrecht en RP Birsfelden in de vaart gekomen. Langs de afbouwkades zijn de vrijgekomen plaatsen ingenomen voor de afbouw van nog één nieuwbouwtankschip, dat over enkele weken aan de rederij zal worden overgedragen: het mts RP Brussel.
De lessenaar van mts RP Birsfelden. (foto Hans Heiligers)
Het casco van het mts RP Rotterdam wordt eind deze maand door Rensen-Driessen Shipbuilding in Roemenië opgeleverd. Het zal door Dolderman in Dordrecht worden afgebouwd en naar verwachting zal het schip in mei/juni gereed zijn. De vier schepen hebben alle een lengte van 110 meter. Overigens werd de strategische doelstelling van Plouvier Transport voor uitbreiding en modernisering van hun vloot met dubbelwandige schepen al in 2007 ingezet met de aankoop van het mts RP Antwerpen.
Leveranciers
De bij de afbouw betrokken bedrijven zijn thans volop aan het werk bij het mts RP Brussel. De leveranciers en installateurs van stuurhuis, dekleidingwerk, afsluiters, pompen, lieren, masten zullen bovendeks blijven inzetten om hun aandeel in de afbouw naar beste kunnen te realiseren en dat geldt ook voor het werk beneden in de machinekamers en de woning.
Onder het redactionele nieuwbouwartikel vermeldt De Binnenvaartkrant altijd de namen van de bedrijven en de zaken die ze hebben geleverd. Misschien oogt zo’n lijstje met namen routineus maar de betrokkenheid van de ondernemers die hun aandeel in de afbouw hebben geleverd is heel groot en dat geldt ook voor het vertrouwen dat ze bij de opdrachtgever en werf genieten. Zonder anderen te kort te doen hebben we enkele willekeurige leveranciers gesproken en een kijkje genomen in hun bedrijven waaruit ze hun bijdrage aan de nieuwbouwschepen leverden.
Cor de Ruyter
We gaan op de koffie bij Cor de Ruyter in Sliedrecht. Als we ons bij de receptie melden, horen we dat hij “achter” is. Als we naar hem op zoek gaan lopen we door de bedrijfshallen van De Ruyter Dieseltechniek b.v. en De Ruyter Service b.v. We kijken onze ogen uit bij het grote Cummins-onderdelenmagazijn en het magazijn voor overige voorraden, zoals filters voor alle gangbare merken.
Als we verder lopen zien we kraanbanen, generatorsets in aanbouw in veel kleuren en met verschillende naamplaatjes, motoren rivisie en testruimten. Later vertelt Cor de Ruyter aan het bureau van zijn kantoor dat hij met zijn beide ondernemingen al lange tijd een relatie onderhoudt met Plouvier Transport.
De voorlaatste nieuwbouw waarbij hij was betrokken was die van het mts RP Brugge waarvoor hij alle generatorsets mocht leveren. Inmiddels heeft hij het mts RP Birsfelden daarvan eveneens voorzien.
Mike Wortman
Ook in Nieuwland (bij Leerdam) nemen we eerst een kijkje in het bedrijfspand dat sinds 2006 de thuisbasis is van All Pumps Holland (APH). Veel nieuwe pompen staan gereed voor aflevering, van klein tot heel groot.
Naast het eigen merk APH is er een streng geselecteerde range van andere betrouwbare merken. Onderhoud en rivisie worden volledig in eigen huis gedaan met ondersteuning van een 24/7-servicedienst. Ook daar een indrukwekkend onderdelenmagazijn waarbinnen je nooit iets vergeefs zoekt zodat in geval van spoed er altijd zal worden getracht om het dezelfde dag nog te leveren.
Op het kantoor wacht Mike Wortman en de koffie. Hij geeft een kort overzicht van de geschiedenis van de onderneming. Vader Dick Wortman heeft het bedrijf in 2000 opgericht, waarbij het fundament is gelegd vanuit 25 jaar ervaring met pomptechniek. De klantenkring is indrukwekkend; de pompen worden binnen onze branche overal gebruikt, ook door de grote internationale scheepsbouwers die door APH onder ISO-9001 certificering worden geleverd.
De machineruimte van het voorschip van mts RP Dordrecht. (foto Hans Heiligers)
Menno van den Berg
Berg Maritieme Meetsystemen beschikt over alle kennis en kunde voor het meten en bewaken van ladingtanks. Menno van den Berg kent het vak vanaf de tijd dat hij op de grote vaart voer in dienst van NedLloyd Tankers. Toen hij later aan wal ging heeft hij nimmer zijn passie voor de meet- en regeltechniek verloren. Aanvankelijk in loondienst als technisch manager en sinds 2010 als oprichter en eigenaar van Berg Maritieme Meetsystemen deelt Menno al zijn kennis en kunde met zijn klanten voor de keus van beste installaties voor het meten en bewaken van hun ladingtanks.
Van den Berg weet waarover hij spreekt en wat hij levert en geeft zijn klanten daarnaast zonder uitzondering direct en onverkort de service die hij zelf ook wenst als hij ergens een dienst of product afneemt. Die twee uitgangspunten bezorgden zijn onderneming een stevige plaats in de top van de markt. De klantenkring van Berg Maritiem bevat zowel particulieren als de grote internationale rederijen die terugkerend opdrachten plaatsen, zoals die van Plouvier Transport voor de levering van apparatuur voor deze schepen.
Leuk om zo maar eens bij drie bij de bouw betrokken ondernemers naar binnen te stappen en hen enthousiast en overtuigd aan te horen over hun aandeel in het project. Als we hun zakelijk DNA tegen het licht houden zien we een stevige match.
(Hans Heiligers)