Nog maar net onder de sneeuw vandaan en toch helemaal in de verf op de open dag! Ofschoon de zon verstek liet gaan, heeft alles kleur aan boord. Als bewijs van ‘handen uit de mouwen’ voor de open dag plakt het grijze smetteloze roefdek nog een weinig.
Het is geen partytemperatuur op de Schipperskade in Zwijndrecht als Tatjana van den Berg de Vries zaterdag 15 januari het mts Myriam van haar vader doopt. Winterproof in zijn witte kleed zegent aalmoezenier Bernard van Welzenes bemanning en schip. Alle groten en kleintjes op de kade boeit hij opnieuw met zijn onderhoudende inzegeningsceremonie.
Aalmoezenier Bernard van Welzenes betrekt jong en oud bij de plechtigheid. (foto’s Johan de Witte)
Tom van den Berg (10 jaar) ‘verwarmt’ de gemoederen met een ontwapende rede, waarin hij uit naam van alle kleinkinderen opa en oma in het zonnetje zet. "Ondanks dat ik er geen lang verhaal van wil maken, wil ik nog wel even kwijt dat de Myriam een supermooi schip is, opa hard gewerkt heeft en dat het wel een applausje waard is", besluit Tom. Wim Driessen krijgt hierna onvoorwaardelijk gehoor als hij het gezelschap naar het warme Captains restaurant nodigt voor toost en buffet.
Finn
Hier neemt aalmoezenier Van Welzenes opnieuw de regie in handen: de bar laat hij na enige verfrissingen droogleggen, dan maant hij om stilte en aandacht voor de doop van de zes maanden oude Finn, zoon van Frank en Vanessa van Gils de Vries. Buitengewoon serieus, maar vertederend onder volle aandacht van aanwezigen, de peter en meter alsook een twaalftal kinderen, ontvangt Finn van Gils door de hand van de aalmoezenier Gods watermerk. Van Welzenes: “Weet je, lieve vent, je weg is nu nog onbekend, maar van één ding kun je zeker op aan: God en je ouders zullen altijd naast je staan.”
Caterpillar verzorgt de voortstuwing en de energie.
Ging het niet over een schip hoor ik u denken? Zeker wel, maar familie, kinderen en geloof zijn emotie. Schepen horen daarbij! De Myriam is een easy chemical-tanker met als afmetingen 122 x 13,50 meter en 4010 ton groot. Leverancier van het in Archangelsk gebouwde casco is Rensen Driessen Shipbuilding.
Diplomatie
Inmiddels is dit reeds de zesde Myriam (laatste was in 2005) die De Vries liet bouwen en niet één was hetzelfde. Innoveren, aanpassing en eigen visie horen daar vanzelfsprekend bij. Je gooit je wensen op tafel bij de werf. Maar, een Rus heeft in beginsel ‘njet’ voor in de mond liggen, wat zoveel betekent als: kan niet, daar hebben we geen zin in, of nog vrijer vertaald: ‘veranderen kost dollars’.
Het is een internationale scheepsbouwmentaliteit die van Henk de Vries nogal wat diplomatie vereiste om de uitvoering van zijn schip enigszins om te buigen waar hij dat nodig vond. Dat het hem en Wim Driessen lukte, bewijst het casco met kwaliteit – van binnen en buiten.
Henk de Vries bouwde het schip in eigen beheer af bij Den Breejen in Hardinxveld-Giessendam. Henk: "Prima gewerkt."
De Myriam is uitgevoerd met vijftien Marflex-pompen. Caterpillar verzorgt de energie aan boord en een 2028 pk van hetzelfde merk voor voortstuwing. Verhagen Elektro uit Raamsdonksveer was er voor de installatie en om de apparatuur aan te sluiten. Radio Holland plaatste twee Furuno-radars 2005 TFT en Sigma-line apparatuur. Kampers leverde de stuurhut. De vermaarde Zwijndrechtse timmerlieden van Verveer schreven opnieuw hun naam met hout en fraaie kunststof.
Tussen spiegel en steven van de Myriam zitten ervaring en aandacht. Het schip ziet er keurig netjes uit!
(Johan de Witte)