Nadat eerder Ariane was opgeleverd, volgde onlangs de oplevering van Amalia. Voor de goede orde: het gaat hier niet om de prinsesjes, maar om twee drogeladingschepen. De Amalia is met een tonnage van 3250 wat forser uitgevallen dan de Ariane, die 2290 ton meet. Beide schepen zijn eigendom van Seolto CV, waarvan rederij Concordia de beherende vennoot is.
Het door Concordia Shipyards geleverde casco van de Amalia is gebouwd op de Chinese werf Nanjing Jialong Shipyard en afgebouwd bij Scheepswerf Jooren in Werkendam. De Amalia (110 x 11,45 meter) is ontworpen als een kruiplijnschip van het scheepstype Rehoboth en daardoor zeer geschikt voor het varen op kanalen. Dik den Hollander interieurs zorgde voor de perfect op elkaar afgestemde stoffering, ofwel voor een passende ‘koninklijke’ woonomgeving aan boord van de Amalia.
Afgestemd
Concordia Shipyards is een flexibel bedrijf en levert nieuwbouwschepen geheel volgens wensen van de klant. Schippersechtpaar op de Amalia is Arie en Mariska den Breejen. Hoewel ze geen eigenaar zijn van het schip, wordt door Chris Kornet en zijn vennoten wel degelijk rekening gehouden met hun wensen. Dat gaat dan minder om de keuze van de 1800 pk sterke ABC-motor (1000 toeren), maar meer om de inrichting van woning en stuurhut.
De 1800 pk sterke ABC-motor. (foto’s Jan Hoek)
Arie en Mariska zijn al sinds hun eerste schip, de Amaris, klant bij Dik den Hollander interieur en in de showroom stelden ze met verkoopster Ilse een prachtige combinatie samen. Trots toont schippersvrouw Mariska het resultaat: alles is perfect op elkaar afgestemd; van de pvc-vloer tot en met de gordijnen en van de vloerbedekking tot en met de vouwgordijnen. Alle kleuren kloppen.
PVC-vloer
Aan boord van de Amalia werd een praktische pvc-vloer geïnstalleerd. Grote rechthoekige tegels van 45×90 centimeter in combinatie met een dunne voeg er tussen resulteerde in een natuurlijk uitziende plavuizen vloer met een dikte van slechts 2,5 millimeter. In de pvc-vloer is bij de entree een windroos gemaakt. Dik den Hollander vertelt daarover: “Dit is een extra optie, mogelijk door middel van laser snijden. Ik laat dit doen bij Lasertec, een bedrijf dat uit tal van materialen alle mogelijke motieven kan snijden.”
“Wij zijn als een van de weinige bedrijven in Nederland gespecialiseerd in pvc-vloeren, de nieuwste trend op vloerengebied. Het materiaal is 2 tot 3 millimeter dik, niet van echt hout of steen te onderscheiden en verkrijgbaar in honderden dessins. Het is onderhoudsarm materiaal en neemt snel de omgevingstemperatuur aan.”
In de pvc-vloer is bij de entree een windroos gemaakt.
Kortere werktijd
Stofferen is volgens Dik den Hollander een vak apart en om het echt mooi te krijgen zijn ervaring en vakkennis nodig. De Werkendammer vervolgt zijn verhaal: “Er worden door ons team veel nieuwbouwschepen gestoffeerd. Juist dan is de kennis van de schipperswereld goud waard. Als stoffeerder komen we bij een afbouw als een van de laatsten aan boord. In de praktijk betekent dat vertraging bij andere toeleveranciers, voor ons een kortere werktijd oplevert. Daar kunnen wij heel goed mee omgaan en ons hele team doet zijn uiterste best om het schip op tijd klaar te krijgen. Ik nodig een ieder gaarne uit voor een bezoek aan onze showroom aan de Leeghwaterstraat 11 in Werkendam. Daar tonen we ontelbare mogelijkheden op het gebied van tapijt, gordijnen, zonwering en pvc-vloeren. De klant kan rekenen op een deskundig en gedegen advies over kleuren en materiaalgebruik.”
Concordia Shipyards
De Amalia was een van de zeventien casco’s die met het ponton L’avenir naar Nederland kwam. Op de unmanned deck equipped offshore barge stond ook het casco van de Ariane. Het volgens de eisen van Bureau Veritas gebouwde ponton is eigendom van Concordia Shipyards.
Karst van der Wiel van Concordia Shipyards zegt over de afbouw van de Amalia: “Aangezien er in de afbouwhaven van Instalho geen plaats meer was, hebben we de afbouw uitbesteed aan scheepswerf Jooren, een werf waarmee we al jaren zeer goede contacten hebben. We kunnen terugkijken op een prima afbouwperiode. Alleen zorgde een defecte buitenboordafsluiter voor flink wat waterschade in de machinekamer en een oponthoud van anderhalve week.”
“De kern van onze activiteiten bestaat uit het bouwen van casco’s; het merendeel in het buitenland, maar ook zeven casco’s in Nederland bij Instalho en Jooren. Sinds 2001 hebben we ruim honderd schepen opgeleverd, waaronder zes coasters. Onder leiding van eigenaar Chris Kornet werken we met een jong, flexibel team. We bouwen de casco’s volgens de wensen van de klant; ze worden compleet afgebouwd en vaarklaar of als casco door ons opgeleverd. We staan open voor nieuwe ontwerpen van alle type schepen, waarbij we graag met de klant meedenken. Tevens is Concordia Shipyards gespecialiseerd in het bemiddelen bij aan- of verkoop van gebruikte schepen.”
Met de bouw van de Ariane en de Amalia bewijst Concordia Shipyards dat het bedrijf ‘koninklijke’ schepen levert.
(Jan Hoek)