- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwPecaro: romantiek op Rijn en Neckar 

Pecaro: romantiek op Rijn en Neckar 

- Advertentie -

Delen

Bij machinefabriek Bayens in Raamsdonksveer is de bij Combi International bestelde 3304 ton metende Pecaro op 24 juli overgedragen aan de eigenaren Carlo en Petra van de Pol. Het schip van 110 x 11,45 meter werd gedoopt door de kinderen Evelien (7) en Lars (5). Laatstgenoemde wordt waarschijnlijk niet de opvolger van zijn vader, want hij wil profvoetballer worden.
Het drogeladingschip is van het door Jan Buijks jr. en Simon Provoost in eigen huis ontwikkelde type Delta Liner, een doorontwikkeling van het type Allegonda. De Delta Liner heeft een verhoogd middenschip waardoor het gangboord ruim boven de ijklijn ligt. Ondanks de grotere holte is het schip nauwelijks zwaarder. De gunstige kruiplijn maakt de Pecaro ook geschikt voor de Duitse kanalen.

Romantiek
Carlo en Petra van de Pol kochten in oktober 1998 hun eerste Pecaro uit de vaart. “Het was een 902 ton metend schip van 70 x 7,20 meter. Daarvóór had ik onder meer de nodige ervaring opgedaan aan boord van het roro-schip Vera, waarop ik bijna zes jaar heb gevaren”, vertelt Carlo. “Ik ben op dat schip aan dek begonnen en eindigde in de stuurhut. Een geweldige tijd, met afwisselend werk en aan boord collega’s waarmee we een (h)echte vriendenclub vormden.”
“De naam Pecaro was de afkorting van Petra, Carlo en Rotterdam, destijds onze woonplaats. Tegenwoordig wonen we echter in Hendrik-Ido-Ambacht, zodat we bedacht hebben dat de naam tegenwoordig staat voor Petra, Carlo en Romantiek.”
“In de zomer van 2001 werd de eerste Pecaro vervangen door een eveneens uit de vaart gekochte 1324-tonner van 85 x 8,20 meter. Ons eerste schip werd binnen zes weken verkocht. Later hebben we wederom gekozen voor schaalvergroting en een schip van 105 x 10,50 meter uit de vaart gekocht.”

Droom
Hij vervolgt: “Mijn droom was van jongs af aan ooit zelf een schip te laten bouwen dat we geheel naar onze zin en smaak in zouden kunnen delen. We raakten in gesprek met Combi International en hun verhaal kwam bij ons bijzonder positief over. Daar komt bij dat we met ons laatste schip goede ervaringen hadden opgedaan met Simon Provoost, in de tijd dat hij nog bij Bodewes actief was. Bovendien zegden ze toe dat als wij ons schip niet op tijd zouden kunnen verkopen, het door Combi International zou worden ingenomen.”

Carlo en Petra van de Pol met hun kinderen Evelien en Lars. (foto’s Jan Hoek)

“Alles wat ze in de gesprekken hebben toegezegd, zijn ze voor de volle honderd procent nagekomen. Als we ooit weer een schip laten bouwen, dan is Combi International een meer dan serieuze partij. Dat geldt overigens ook voor afbouwer Bayens. Er heerst een geweldige mentaliteit op die werf en er is tijdens de afbouwperiode geen onvertogen woord gevallen”, aldus een contente Carlo van de Pol.

Bordes
Het Chinese casco is onder regie van Combi International gebouwd en vormt de strakke basis voor de Pecaro. Hoewel het schip turnkey is gekocht bij het bedrijf uit Raamsdonksveer, hadden Carlo en Petra wel degelijk een eigen inbreng. Carlo van de Pol: “Met name de stuurhut is op ons verzoek aangepast. Bij het type Delta Liner loopt er om de stuurhut normaal gesproken een bordes. Wij hebben dat bordes inpandig laten bouwen, zodat we over een ruimere stuurhut beschikken.”
“Die verandering is gedaan in nauwe samenwerking met Combi International en de fabrikant EBR. Dat bedrijf heeft ook de zeer fraai afgewerkte hydraulisch bestuurbare EBR-Büter autokraan geleverd, die een maximaal hefvermogen heeft van 2.000 kilo op 18 meter. Daarnaast hebben we de fundatie van de hoofdmotor, een Caterpillar van 1835 pk, aan laten passen en meer achterin de machinekamer laten plaatsen.”
“In samenwerking met Hoogendoorn hebben we een moderne woning laten ontwerpen: strak, licht en rustig. Zoon Lars heeft gekozen voor een soort junglekamer, terwijl dochter Evelien meer zag in een slaapkamer met een bedstee.”
“We blijven varen voor Rhenus Logistics; we varen voor 80 procent van het ARA-gebied richting Basel en zijn verder op de Neckar te vinden. In de ruimen vervoeren we voornamelijk producten als rijst, tarwe en veevoer en soms aluminium.”

(Jan Hoek)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -