De door Damen Shipyards Hardinxveld, in samenwerking met Damen Marine Services en Van Oord, ontwikkelde Kingfisher is voorlopig als laatste uit een serie van vier in de vaart gekomen. Het vaartuig werd 25 juni gedoopt door Cora Smouter, echtgenote van de manager die bij Van Oord verantwoordelijk is voor de regio Zuid-Oost.
Caterpillar zorgt voor de voortstuwing en voor de boordenergie.
“Wanneer een nieuw schip gereed ligt voor vertrek en Damen Marine Services als opdrachtgever met veel genodigden aanwezig is voor de overname, blijft het gereedschap bij Shipyards Damen Hardinxveld in de werkkist. Scheepsbouw mag dan routine zijn bij ons, zo’n evenement wordt op gepaste wijze gevierd in onze tot partytent verbouwde aluminiumloods met genodigden en iedereen die eraan gewerkt heeft”, aldus directeur Jos van Woerkum.
Kitty de Man heeft daarbij zoals gebruikelijk de organisatie stevig in handen en regelt alles tot in detail. Altijd krijgt de doopvrouw een sieraad als herinnering en zijn er – als hij dat belieft – sigaren voor de kapitein. Voor de negen man sterke crew was dit de laatste ‘party’ tot Malta, waar een store- en bunkerpauze ingelast werd om de 380 ton brandstof- en 45 ton drinkwatercapaciteit op peil te brengen.
Koppelsysteem
De volgende morgen reeds lag de Kingfisher op koers naar China om er een barge op te pakken en in Dubai of een van de andere Verenigde Arabische Emiraten aan zijn taak te beginnen. De duwboten worden ingezet bij het vervoer van zand- en steen. De barges hebben een draagvermogen van 17.000 ton. Het zijn onderlossers, waarbij het lossen slechts vijf minuten tijd vergt Het mechanisch-hydraulisch koppelsysteem tussen barge en pushbuster is een ‘articouple system’. Voor dit snelkoppelsysteem heeft de DMS Kingfisher, over stuur- en bakboord verstelbare hydraulische ‘koppelschoenen’ die buiten de huid corresponderen met verticaal ingebouwde sleuven op de barge. De wrijving en slijtage die op de koppelingen ontstaan door een duwkracht van meer dan 70 ton, worden gedempt door rubberen kussens rondom het ‘lockpunt’. Het lockpunt is star in lengterichting, maar wel zodanig uitgevoerd dat de pusher over voor- en achterschip natuurlijk reageert op golfbewegingen.
Gegroeid
De Damen-pushbusters scoren goed in de Golf. Damen Marine Services (divisie van de Damen Shipyards Group) beschikt over een assortiment werk- en sleepboten die wereldwijd worden ingezet. De pushbuster is meegegroeid in de nooit stilstaande ontwikkeling in de internationale aannemingswereld.
Zelfs het type is in de korte bouwtijd van vier schepen in techniek gegroeid, net zo goed als de trekkracht is toegenomen van 64 naar 69,9 ton. De afmetingen zijn 35,08 x 11,60 x 5,25 meter en de voortstuwing bestaat uit twee Caterpillars (type 3516B TA, in totaal 3659 kW) versterkt door Reintjes-tandwielkasten.
(foto’s Johan de Witte)
De fixed pitch-propellers hebben 2,70 als diameter, in Optima-nozzles. Boordenergie wordt door twee Caterpillar aggregaten (150 kVA) gegenereerd. Hiervan eist de Heila-kraan (170-4S-L) een onbescheiden deel. Het vaartuig is gebouwd onder klasse van Veritas.
Niet zonder werk
Dat de Kingfisher is uitgevlogen naar Dubai, betekent niet dat Damen Shipyards Hardinxveld zonder werk zit. Op 7 juli werd aan de gemeente Gorinchem een multifunctionele veertaxi overgedragen. Via Serko – centraal opdrachtgever voor het Engelse ministerie van Defensie – heeft de werf, in combinatie met de Damen Group, opdracht gekregen voor de bouw van twee specialistische schepen. Het zijn Damen Multicats van 25 meter, onder andere uitgerust voor assistentie aan onderzeeërs.
Een veerpont voor Akersloot en twaalf interventieboten, die ook bij eventuele scheepskapingen worden ingezet, zitten nog in de portefeuille. Damen pakt alles aan en geeft daarmee de recessie weinig kans.
(Johan de Witte)