- Advertentie -
- Advertentie -
HomeLBC werkt aan ammoniakterminal in Duisburg, sleutelrol voor binnenvaart

LBC werkt aan ammoniakterminal in Duisburg, sleutelrol voor binnenvaart

- Advertentie -

Delen

Het havenbedrijf Duisport en LBC Tank Terminals Group BV (LBC) ontwikkelen in de haven van Duisburg een nieuwe terminal voor de opslag van ammoniak en CO₂. De terminal moet voor 2030 operationeel zijn. De binnenvaart krijgt hierin een sleutelrol als aangewezen manier van transport voor de ammoniak die LBC in Vlissingen maakt. 

LBC werkt momenteel in Vlissingen aan een grote hub voor de import, opslag en het kraken van ammoniak. Vanuit Vlissingen gaat ammoniak per binnenvaartschip naar Duisburg. Ter plaatse zal de ammoniak worden gekraakt om waterstof te produceren.

De nieuwe verbinding maakt van de binnenvaartcorridor Vlissingen–Ruhrgebied een vaste schakel in de waterstof- en ammoniakketen.

Op- en overslag van CO₂

De terminal in Duisburg gaat ook CO₂ uit industriële processen opslaan, met als doel deze later permanent onder de zeebodem op te slaan – iets waar in North Sea Port (waar Vlissingen onder valt) aan werkt.

“We kijken ernaar uit om samen met Duisport een sterke verbinding tussen onze twee locaties te creëren”, zegt Frank Erkelens, CEO van LBC Tank Terminals. Hij benadrukt: “Dit zal de Europese waterstof- en CO₂-toeleveringsketens versterken.”

Voor Markus Bangen, CEO van Duisport, past het project in de versterking van de Rijncorridor als duurzame logistieke as, samen met de havens van Rotterdam en Antwerpen. Recent verlengt de raad van commissarissen van Duisburger Hafen AG zijn contract met vijf jaar, zodat Bangen ook na 1 augustus 2026 de uitbouw van de energie- en waterstofinfrastructuur in Duisburg blijft aansturen.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -