Concordia Damen gaat nog een drogeladingschip bouwen voor Amer Shipping. De opdracht voor de CDS 110 Dry Cargo werd gegeven tijdens Europort in Rotterdam.
Met de nieuw order gaat de succesvolle samenwerking tussen beide bedrijven verder, na de opleveringen van de AM Voyager, AM Explorer en Johannes Senior. Elk schip in deze serie is gebaseerd op het succesvolle CDS 110-ontwerp van Concordia Damen.
Het 110 meter lange en 11,45 meter brede schip heeft een geringe diepgang en een grote laadcapaciteit, waardoor het zelfs tijdens perioden met lage waterstanden efficiënt kan doorvaren. Volgens Concordia Damen zorgt de geavanceerde rompvorm voor lage weerstand, lager brandstofverbruik en lagere emissies, wat bijdraagt aan een kleinere ecologische voetafdruk.
200 ton meer
Amer Shipping heef een vloot van bijna zestig schepen. Het bedrijf uit Raamsdonksveer blijft investeren in duurzame vlootvernieuwing en in het opbouwen van duurzame samenwerkingen in de hele keten met verladers, vervoerders en ladingeigenaren. “Wij geloven dat alle stakeholders een actieve rol moeten spelen in hun eigen supply chain en in die van hun klanten en partners”, zegt Peter Buijks, mede-eigenaar van Amer Shipping.
“Bij binnenvaarttransport is het kunnen bieden van een betrouwbare dienstverlening essentieel. Daarom beheren wij onderhoud, planning en technische ondersteuning zelf. Maar dat kunnen we alleen doen als onze vloot uit hoogwaardige schepen bestaat, en daar komt Concordia Damen in beeld.”
“Met de CDS Dry Cargo 110 kunnen we daadwerkelijk 200 ton meer lading vervoeren in vergelijking met andere 110-meterschepen. Deze nieuwe CDS 110 ondersteunt dus onze langetermijnvisie: het bieden van efficiënte, emissiearme logistieke oplossingen binnen het Europese binnenvaartnetwerk.”












