Kotug OptiPort en het Metropolitan Hub System (MHS) bieden voortaan een innovatief logistiek concept aan: Transport as a Service over Water. Met slimme planning van elektrische duwboten en duwbakken willen ze bijdragen aan schoner, efficiënter en schaalbaar goederentransport in stedelijke regio’s.
Ze sloten daarvoor onlangs een overeenkomst op het hoofdkantoor van Kotug International in Rotterdam. Betrouwbaarder en duurzamer vervoer is volgens de initiatiefnemers mogelijk zonder dat meer infrastructuur nodig is, maar door het beter benutten van wat er al is: waterwegen, slimme vaarroutes en actuele data.
Nieuw logistiek ecosysteem
Voor de planning van de elektrisch aangedreven duwboot/bak-combinaties maakt Kotug Optiport gebruik van real-time informatie zoals scheepsposities, waterstanden, brugopeningstijden en vaarsnelheden.
“Voor ons is dit de eerste stap naar een nieuw logistiek ecosysteem, waarin klanten niet langer genoodzaakt zijn om exclusief over een volledig schip te hoeven beschikken om goederen efficiënt en emissievrij over water te vervoeren”, zegt Patrick Everts van Kotug OptiPort. “Met slimme planning en real-time data maken we transport over water schaalbaar, voorspelbaar en betaalbaar – precies wat steden en verladers nodig hebben.”
Prototype
De eerste stap in het traject is het ontwikkelen van een prototype van deze slimme planning. Dit prototype sluit aan op resultaten van het MHS-project Internet of Cargo dat met behulp van de provincie Noord-Holland tot stand is gekomen. Dit IoC richt zich op het slim delen van data met als doel: emissievrije duwboot-/duwbakcombinaties volgens een digitaal geregelde dienstregeling op regionale wateren te laten varen – als alternatief voor goederenvervoer over de weg.
Het prototype wordt ontwikkeld voor een aantal bestaande ladingstromen zoals afval, infrastructurele bouwmaterialen en agroproducten in de provincies Zuid-Holland, Noord-Holland en Utrecht. Kotug OptiPort werkt dit uit in een planningsplatform dat breder toepasbaar is in andere regio’s en inzetbaar voor andere partijen.
Geen toekomstmuziek
De in Den Haag gevestigde Stichting MHS werkt – samen met de betrokken provincies op meerdere plekken in het land – aan de transitie naar schoon binnenvaartvervoer als oplossing voor bereikbaarheidsvraagstukken. MHS fungeert als aanjager en opdrachtgever en denkt – samen met partner Circle Line Logistics – actief mee over het aanscherpen, testen en opschalen van het systeem.
Volgens Peter de Bruijn, bestuurslid van MHS, ligt de kracht van de samenwerking “in de koppeling van technologie, praktijkervaring en gedeelde ambitie. We willen laten zien dat data-gedreven planning geen toekomstmuziek is, maar dé sleutel is tot emissiereductie en efficiënte regionale bevoorrading.”
Vervoer over water stimuleren
De slimme planning-oplossing ondersteunt volgens Kotug Optiport en MHS de overgang naar schone binnenvaart. Dat sluit aan bij de ambities van overheden als de provincies Zuid-Holland, Noord-Holland en Utrecht om logistiek te vergroenen en het goederenvervoer over water te stimuleren.
Steun is er ook vanuit het door de EU gesubsidieerde Interreg-project InnoWaTr. Hierin werkt MHS samen met onder meer de provincies Friesland en Groningen, Stichting Samen Circulair Heerenveen en afvalverwerker OMRIN.
Het prototype moet komend najaar rijp zijn voor demonstraties. Dan ook volgt een campagne gericht op uitbreiding van het concept naar meerdere potentiële gebruikers en regio’s.