
De wereldwijde olieprijzen hebben afgelopen week hun stijgende lijn op weekbasis verder doorgezet. Ze vonden ondersteuning in de oplopende geopolitieke spanningen in het Midden-Oosten, waarbij een veilige doorgang door de straat van Hormuz niet zeker is.
Brent Crude sloot de week af op $ 70,36 per vat, een stijging van 25 procent. WTI (West Texas Intermediate) steeg op weekbasis met 2,8 procent tot een prijs van $ 68,45 per vat. Verdere ondersteuning kwam voort uit lager dan verwachte wereldwijde olievoorraden.
Ondanks dit gegeven daalde het aantal actieve olie- en gasboorinstallaties in de Verenigde Staten voor een elfde week op rij. De laatste keer dat dit gebeurde was in juli 2020, toen Covid de markt nog overheerste. Hiermee was sprake van het laagste aantal sinds oktober 2021: 537.
Verdere ondersteuning kwam voort uit Rusland, waar vicepremier Alexander Novak aangaf dat Rusland de overproductie van de OPEC+ in de komende maanden wil compenseren met een lagere productie.
Op de lange termijn blijven zorgen over een mogelijk overschot van olie op de markt aanhouden. Verdere neerwaartse druk kwam voort uit een door OPEC gepubliceerd rapport, 2025 World Oil Outlook. Daarin staat de verwachting dat de Chinese economie en daarmee de vraag naar olie sterk zal afnemen. China is een van ‘s werelds grootste importeurs en een krimpende economie kan de prijzen op lange termijn verder onder druk zetten.
ARA
In de ARA-regio hebben de vrachtprijzen afgelopen week hun dalende trend verder doorgezet. De vraag naar olie en transport blijft beperkt. Afgelopen week expireerde de ICE Gasoil met een totaal volume van 998 lots. Dat kon vrijwel meteen door de markt worden opgevangen.
Ondanks de geringe vraag zijn de meeste schepen goed bezet. Door aanhoudende vertragingen bij de grotere los- en laadplaatsen in de ARA-havens blijft de vrije scheepscapaciteit begrensd.
Rijn
De vrachttarieven op de Rijn zijn juist gestegen, voor de derde week op rij. De lage waterstanden naar de meeste Rijnbestemmingen en de bijbehorende beperkingen in het laadvolume dragen de markt. De vraag naar olie en transport in het rijnstroomgebied blijft namelijk erg gering door de huidige marktsituatie: backwardation. Dan is de huidige prijs, de spotprijs, hoger dan de prijs voor levering in de toekomst.
Door Emiel de Barbanson van Spotbarge, specialist in marktinformatie voor de binnentankvaart.
Weekoverzicht tankvaarttarieven – 14 juli 2025
ARA 1.500-8.000 ton (prijs per ton) |
gemiddeld | laagste tarief | hoogste tarief |
vletwerk | € 3,62 | €3,20 | €4,50 |
Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam | €5,04 | €4,20 | €5,50 |
Antwerpen-Amsterdam | €5,36 | €5,20 | €6,50 |
Vlissingen-Antwerpen | €3,69 | €3,60 | €4,00 |
Vlissingen-Rotterdam | €4,71 | €4,60 | €5,00 |
Vlissingen-Amsterdam | €5,61 | €5,00 | €6,00 |
Gent-Vlissingen | €6,50 | €5,90 | €6,80 |
Gent-Antwerpen | €5,83 | €5,50 | €6,00 |
Gent-Rotterdam | €6,00 | €5,75 | €6,63 |
Gent-Amsterdam | €6,23 | €6,00 | €6,60 |
Rijn 0 – 3.000 ton (prijs per ton) | gemiddeld | gasolie | benzine |
Duisburg | €12,50 | €12,00 | €13,00 |
Dortmund | €12,50 | €12,50 | – |
Keulen | €13,80 | €13,30 | €14,30 |
Koblenz | €17,50 | €17,50 | – |
Frankfurt | €28,80 | €28,80 | – |
Mannheim | €29,40 | €28,90 | €29,90 |
Karlsruhe | €30,70 | €30,20 | €31,20 |
Straatsburg | €34,56 | €34,06 | €35,06 |
Bazel EUR | €42,72 | €42,22 | €43,22 |
Bazel CHF | 39,93 | 39,43 | 40,43 |