Hutchison Ports ECT Rotterdam investeert in de verdere elektrificatie van automatisch gestuurde voertuigen (AGV’s) op de Euromax-terminal in Rotterdam. Dat wordt mede mogelijk gemaakt door een subsidiebijdrage uit E-HERO van het Connecting Europe Facility-programma van de Europese Unie.
Op 30 juni werd de ondertekening van de subsidieovereenkomst op de Maasvlakte-terminal gevierd. ECT spreekt van een mijlpaal waarmee het bedrijf “een grote stap zet richting volledig emissievrije terminals”. De ambitie van het overslagbedrijf is om in 2035 volledig emissievrij te opereren.
Connecting Europe Facility
Tijdens de ceremonie benadrukte Leo Ruijs, CEO van ECT, het belang van faciliteiten zoals de CEF voor het stimuleren van de verduurzaming van havens en terminals. Die steun is volgens hem blijvend nodig voor dergelijke initiatieven in de toekomst.
Olivier Silla, die bij de Europese Commissie de afdeling CINEA.B (voor duurzame netwerken en investeringen) leidt, zei: “Het evenement van vandaag laat zien dat projecten zoals E-HERO – met tastbare resultaten – bijdragen aan de groene transitie van Europese havens. CEF AFIF (Alternative Fuels Infrastructure Fund) is een essentieel financieringsinstrument dat de maritieme sector ondersteunt op weg naar netto-nul emissies. Daarom zijn we blij dat steeds meer havens en terminals ambitieuze aanvragen indienen voor de AFIF-oproepen.”
Elektrische AGV’s en terminaltrucks
De CEF-steun aan de Euromax-terminal is bedoeld voor de aanschaf van elektrische AGV’s en terminaltrucks (e-TT’s), die containers vervoeren tussen de kade en de containeropslag. Het geld wordt ook gebruikt voor de benodigde elektrische infrastructuur, waaronder snelladers.