- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRubriekOliepeilTe weinig werk; vrachten in ARA-gebied dalen verder

Te weinig werk; vrachten in ARA-gebied dalen verder

- Advertentie -

Delen

Analyse van de oliemarkt en de uitwerking op de binnentankvaart. Verzorgd door Spotbarge.com.

Na drie opeenvolgende weken van stijgingen zijn de wereldwijde olieprijzen voor het eerst weer gedaald op weekbasis. Beide benchmarks noteerden hun grootste wekelijkse daling sinds maart 2023: ongeveer 12 procent. Brent Crude sloot de week af met een prijs van $ 67,77 per vat en WTI (West Texas Intermediate) sloot de laatste handelsdag af op een prijs van $ 65,22 per vat.

De oorzaken voor de daling zijn een staakt-het-vuren tussen Israël en Iran en de aankondiging van de OPEC+ leden om de productie in augustus definitieve verder te verhogen. Waar de prijzen eerst ondersteuning vonden door een mogelijk tekort door de oplopende spanningen in het Midden-Oosten hebben nu de zorgen over een mogelijk overaanbod de markt overgenomen.

Volgens enkele marktanalisten is er momenteel een overaanbod van 2,1 miljoen vaten per dag. Dit is nog zonder de aangekondigde verhoging van de OPEC+. Die landen brengen vanaf augustus 411.000 vaten per dag extra op de markt.

Enige opwaartse druk kwam uit de Verenigde Staten: lager dan verwachte voorraden en een mogelijke renteverlaging. Dat zou kunnen leiden tot een grotere vraag naar olie bij consumenten. Het aantal actieve olieboorinstallaties in de Verenigde staten daalde afgelopen week tot het laagste punt sinds oktober 2021 naar een totaal van 432.

ARA

In het ARA-gebied hebben de vrachttarieven afgelopen week hun dalende trend verder doorgezet. Een verminderde vraag naar olie en transport zorgt al enkele weken voor een sterke concurrentie tussen marktspelers. Ook afgelopen week gingen weer enkele schepen zonder reis het weekend in.

Enkele Duitse schepen hebben zich naar de ARA-havens verplaatst om op zoek te gaan naar werk. Dat leidde tot een sterkere concurrentie. Aanhoudende vertragingen in het gebied zorgen echter nog wel voor enige steun in de markt.

Rijn

De vrachttarieven op de Rijn zijn afgelopen week licht gestegen. Dat kwam voornamelijk door de dalende waterstanden.

Desondanks blijft de vraag naar transport en olie in het gebied minder groot dan de beschikbare scheepscapaciteit. Daardoor zijn enkele schepen zich op andere vaartrajecten gaan focussen. Met het einde van de maand in zicht hielden de meeste marktspelers zich voornamelijk bezig met het volbrengen van hun contractuele verplichtingen.

Door Emiel de Barbanson van Spotbarge, specialist in marktinformatie voor de binnentankvaart.

Weekoverzicht tankvaarttarieven – 30 juni 2025

ARA 1.500-8.000 ton
(prijs per ton)
gemiddeld laagste tarief hoogste tarief
vletwerk € 3,90 €3,20 €4,50
Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam €4,99 €4,20 €5,50
Antwerpen-Amsterdam €5,93 €5,20 €6,50
Vlissingen-Antwerpen €4,24 €4,20 €4,90
Vlissingen-Rotterdam €5,00 €4,80 €5,60
Vlissingen-Amsterdam €5,79 €5,60 €6,30
Gent-Vlissingen €6,50 €5,90 €6,60
Gent-Antwerpen €5,82 €5,75 €5,90
Gent-Rotterdam €6,36 €6,00 €6,63
Gent-Amsterdam €6,73 €6,40 €7,00

 

Rijn 0 – 3.000 ton (prijs per ton) gemiddeld gasolie benzine
Duisburg €9,90 €9,40 €10,40
Dortmund €11,00 €11,00
Keulen €13,40 €12,90 €13,90
Koblenz €15,30 €15,30
Frankfurt €23,90 €23,90
Mannheim €24,60 €24,10 €25,10
Karlsruhe €26,30 €25,80 €26,80
Straatsburg €28,87 €28,37 €29,37
Bazel EUR €36,83 €36,33 €37,33
Bazel CHF 34,48 33,98 34,98
- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -