Iedereen kent de Princehof, altijd goed in de witte verf, strakke lijnen en de kenmerkende bulb. Je kan het schip overal tegenkomen. Zowel op de grote drukke rivieren als in de stille Biesbosch. Je ziet het schip ook tijdens de Werelhavendagen in Rotterdam ben bij vergelijkbare druk bezochte maritieme evenementen. Een dag of een avond aan boord bij Ad Vos staat garant voor een overdosis gastvrijheid en gezelligheid. Vos zorgt er voor dat het nergens aan ontbreekt. Dat is zijn doel, daar geniet hij van. “De aard van het beessie”, zoals ze in Werkendam zeggen.
Het schip werd omgebouwd van rondvaartboot tot partyschip.
Partyschip Princehof ligt in de jachthaven van Sleeuwijk tegenover de ingang van het Merwedekanaal. Buiten kan het wolkendek niet dikker worden dan het is. Heel af en toe breekt voor enkele tellen de zon door. Alsof er plotsklaps tientallen spotlights op Gorinchem worden gezet. Ad Vos neemt plaats aan de 6-persoonstafel. Hij is in gezelschap van een pot geurende vers gezette koffie die op traditionele wijze enkele minuten terug tot volle wasdom is gekomen. Dat smaakt prima en maakt de tongen los. Dat is bij Ad overigens nooit een probleem; ook zonder koffie praat hij honderd uit. In plaats van dit enkele artikel hadden we bij hem ook een boek kunnen optekenen.
Werkendam
Ad komt uit een gezin van negen kinderen. Hij was de eerste en daardoor de oudste. Zijn vader Piet Vos was bij een ieder bekend als de kapper van de Hoogstraat in Werkendam. De man is helaas in 1945 veel te vroeg (op 29-jarige leeftijd) overleden. Gelukkig kreeg Ad een geweldige ‘tweede’ vader: Jacobus van Oord. Wel twaalf schepen zijn naar hem vernoemd. Voor de laatste maal gebeurde dat met de recent in de vaart gekomen, 135 meter lange Jacobus van Ads zoon Piet.
Ads jeugd stond in het teken van het water rond Werkendam, de scheepvaart en alles wat daar mee verbonden was. En dat is heel veel in Werkendam. Na twee jaar mulo kookte het bloed van Vos vol ongeduld. Hij zei de school tussentijds vaarwel en begon als knecht te varen bij bekende Werkendamse schippers.
Hij begon op een luxe motor van 200 ton, compleet met een Utrechtse Rennes-motor waarvan de bedrijfszekerheid gelijkenis vertoonde met de weersvoorspelling. Daarna is Ad een tijdje zandhaas geweest op een kempenaar van 500 ton. Later stapte hij over op een ander schip dat lange en verre reizen maakte, onder andere naar Duinkerken.
Schoorboom
Natuurlijk werd het op een bepaald moment tijd voor een eigen schip. Dat werd een tjalk met de markante naam Buiten verwachting. Die naam was niet door Ad verzonnen en had zeker geen betrekking op zijn vrouw Els, die op dat schip spoedig wél in verwachting raakte. Later kregen ze een ruimer schip, een spits. Die werd naar Jacobus van Oord vernoemd. “Mooie tijd met die spits”, zegt Ad. Hij vult meteen aan: “Ik heb er tien jaar mee gevaren.” Hij heeft er zijn Frans goed mee kunnen ophalen.
De spits was uitgerust met een dikke kont en een motor van 75 pk. Als het schip geladen was, dan was ie niet vooruit te branden. En als het schip leeg wa,s kon je weer niet achteruitvaren. Ad memoreert ook nog even hoe je vanaf lager wal moest wegkomen via een kunstje met een schoorboom. Als de paal tijdens de manoeuvre te krom ging staan moest je als de raphazen het lijntje vieren anders brak je boom.
Ad Vos pakt op verzoek van gasten regelmatig de accordeon. (foto’s Hans Heiligers)
Trouwlocatie
Tot nu toe heeft Ad Vos al 53 varende dienstjaren in zijn boekje opgetekend. Hij weet overal de weg. Hij kent het IJsselmeer, de Zeeuwse stromen en alle slootjes waar hij met zijn 110 ton tellende tjalk ‘peejen’ heeft geladen. Niettemin heeft hij ook nog een geldig Rijnpatent tot Basel. Ad heeft als zelfstandig ondernemer ook de pieken en vooral de dalen van tankvaart beleefd.
Toen Vos 58 jaar werd, sloot hij zijn actieve periode in de vrachtvaart af. Hij heeft toen het mps Princehof gekocht. Het schip is in 1966 op de werf van Bijlsma in Wartena gebouwd en verliet de werf met een certificaat waarop vermeld was dat de afmetingen 26,00 x 5,60 x 0,90 meter waren.
De Princehof: altijd goed in de witte verf, strakke lijnen en een kenmerkende bulb.
Vos heeft de bestemming rondvaartboot gewijzigd in partyschip. Daartoe was wel een grandioze verbouwing noodzakelijk, die heel goed is gelukt. Enkele jaren terug heeft hij een nieuwe motor geplaatst, een Cummins.
Het schip ziet er picobello uit, is gezellig ingericht en heeft twee dekken. Het is geschikt voor allerhande feesten en partijen. Het staat ook te boek als gelegaliseerde trouwlocatie van de gemeente Werkendam. Na het jawoord kan het feest meteen beginnen. Afhankelijk van de aard van de tocht ligt de capaciteit tussen de 100 en 120 passagiers en die loopt op tot 150 passagiers.
Accordeon
In het stuurhuis ligt een accordeon. Ad vertelt dat hij als kind van zes jaar wekelijks verplicht achter het harmonium werd ‘gesleept’. Hij kreeg les van Jan Bonefaas, voorwaar geen onbekende. Toen Ad Vos tien jaar was, bespeelde hij reeds het kerkorgel. Omdat hij net zo van de feesten aan boord geniet als zijn gasten pakt hij – op verzoek – voor de warming-up de accordeon. Ad geniet nog steeds iedere dag van ieder feest van zijn gasten.
De Princehof wordt voor allerhande bijeenkomsten en feesten gevraagd, zowel zakelijk als met een familie- of verenigingsachtergrond. De ligplaats is goed bereikbaar, het schip vaart eveneens naar een ander vertrekpunt als dat wordt gevraagd. Het schip is heel vriendelijk voor mindervaliden.
www.princehof.nl