- Advertentie -
- Advertentie -
HomeStena Line rust nieuw methanol-hybride schip uit met rotorzeilen

Stena Line rust nieuw methanol-hybride schip uit met rotorzeilen

- Advertentie -

Delen

Stena Line laat het in aanbouw zijnde methanol-hybride roroschip Stena Connecta uitrusten met twee rotorzeilen. De Zweedse ferrymaatschappij bestelde ze deze week bij Norsepower, de Finse producent van wind-aangedreven secundaire voortstuwingsmethoden.

De levering van het schip staat gepland in het vierde kwartaal van 2025. De Jinling Weihai-scheepswerf in China bouwt het 147 meter lange schip. Dat krijgt twee 28 x 4 meter grote Norsepower Rotor Sails. Naar verwachting leveren die tot 9 procent brandstofbesparing op. Dat is specifiek voor de vaarroute waar de Stena Connecta gaat varen: op de Ierse Zee, tussen Belfast en Heysham. De windomstandigheden zijn daar zeer gunstig voor windondersteunde voortstuwing.

30 procent minder CO2-uitstoot

“We zijn vereerd om samen te werken met Stena Line, een bedrijf dat altijd vooroploopt in duurzame scheepvaartinnovaties”, zegt Norsepower-CEO Heikki Pöntynen. “Deze samenwerking onderstreept de betrouwbaarheid en kwaliteit van Norsepowers producten, evenals de afstemming met Stena Line’s vooruitstrevende doelstellingen om tegen 2030 de CO2-uitstoot met 30 procent te verminderen.”

Dennis Tetzlaff, Chief Operating Officer Fleet bij Stena Line: “Innovaties als deze zijn essentieel om onze schepen toekomstbestendig te maken en om onze emissiedoelstellingen te behalen.” Stena Line was in 2015 de eerste ferrymaatschappij die een schip op methanol liet varen, met de ombouw van de Stena Germanica.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -