Na vier opeenvolgende weken van stijgingen hebben de wereldwijde olieprijzen afgelopen week een daling ingezet. Zowel Brent Crude als WTI (West Texas Intermediate) sloten de week in de min. Brent Crude verloor 2,8 procent en kwam uit op $ 78,50 per vat, terwijl WTI met 4,1 procent daalde en de week afsloot op $ 74,66 per vat.
De daling werd mede veroorzaakt door uitspraken van president Donald Trump, die OPEC+ opriep om de olieprijzen te verlagen. Hiermee wil hij Rusland onder druk zetten om een einde te maken aan de oorlog in Oekraïne. Tot op heden heeft OPEC+, waartoe ook Rusland behoort, nog niet gereageerd op Trumps oproep.
Daarnaast zet Trump in op een verhoogde binnenlandse olieproductie om de prijzen voor consumenten te verlagen en de VS te versterken als wereldwijde exporteur van olie. Ondanks deze inspanningen bereikten de Amerikaanse ruwe olievoorraden hun laagste niveau sinds maart 2022.
ARA
De vrachttarieven in het ARA-gebied (Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen) zijn afgelopen week verder gedaald, ondanks een stijgende vraag naar zowel olie als transport. De markt blijft echter onder druk staan, hoewel de tarieven binnen dezelfde prijsvork (de afstand tussen de laagste en de hoogste prijs) als de voorgaande week bleven. Dit kan wijzen op een fase van consolidatie.
Door oplopende vertragingen en een beperkte beschikbaarheid van schepen kijken sommige marktspelers met optimisme naar de komende weken.
Rijn
Ook op de Rijn zijn de vrachttarieven op weekbasis verder gedaald. De markt blijft kampen met een beperkte vraag naar zowel olie als vervoer.
Een onverwachte factor die enige verlichting bracht, was een ongeplande onderhoudsbeurt bij de Miro-raffinaderij in Karlsruhe. Hierdoor steeg de vraag naar transport vanuit het ARA-gebied naar Karlsruhe, wat tijdelijk voor enige stabiliteit in de markt zorgde.
Door Emiel de Barbanson van Spotbarge, specialist in marktinformatie voor de binnentankvaart
Weekoverzicht tankvaarttarieven – 27 januari 2025