Afgelopen week hebben de wereldwijde olieprijzen een verlies laten zien. Brent Crude daalde met 4 procent op weekbasis naar een prijs van $73,10 per vat. WTI (West Texas Intermediate) sloot de week met een verlies van 3 procent af op een prijs van $69,49 per vat.
Ondanks de wekelijkse daling lieten beide benchmarks afgelopen vrijdag een stijging zien. De oplopende spanningen in het Midden-Oosten lagen daaraan ten grondslag. Na de aanval van Israël op Iran wordt een vergeldingsactie van dat land verwacht.
Iran, lid van de OPEC, is goed voor zo’n 4 miljoen vaten olie per dag. Daarvan worden er in 2024 gemiddeld 1,5 miljoen per dag geëxporteerd. Een mogelijke verdere escalatie tussen de landen kan de productie sterk doen verminderen.
Verdere opwaartse druk kwam vrijdag voort uit een mogelijk uitstel van de productieverhoging van de OPEC+ leden. De zwakke vraag naar olie en de hoge wereldwijde voorraden drukken de prijzen momenteel. Een eventuele productietoename van de OPEC+ leden kan deze neerwaartse druk verder vergroten. Begin deze week komt de OPEC+ samen om een mogelijk uitstel van de productietoename te bespreken.
Daartegenover staat een recordproductie van de Verenigde Staten. Die groeit naar verwachting tot een gemiddelde productie van 13,3 miljoen vaten per dag.
ARA
In het ARA-gebied hebben de vrachttarieven afgelopen week hun stijgende trend op weekbasis doorbroken. Voor het eerst sinds lange daalden de vrachten op weekbasis licht. Ze lieten een sterke volatiliteit zien gedurende de week. Deze volatiliteit kwam voort uit een zwakker wordende markt.
De nieuwe maand begon met een afname van de vraag naar olie en transport. Waar vertragingen in het gebied de beschikbare scheepscapaciteit eerder beperkten, hebben grotere schepen (meer dan 4.000 ton) nu meer moeite met het vinden van geschikt werk. Dit heeft geleid tot competitievere prijzen onder marktspelers, en dat drukte de tarieven enigszins.
Rijn
De vrachttarieven op de Rijn zijn afgelopen week wisselend gesloten. Op weekbasis lieten vrachttarieven voor de Benedenrijn een licht dalende trend zien. De tarieven voor de Bovenrijn lieten daarentegen een stijgende trend zien. De lagere waterstanden beperken de aflaadvolumes naar de verschillende bestemmingen aan de Midden- en Bovenrijn.
Naar de meeste bestemmingen aan de Benedenrijn is maximale aflading nog wel mogelijk. De vraag naar olie en transport bleef afgelopen week beperkt door een vrije dag in Duitsland en de volle voorraden in het achterland.
Door Emiel de Barbanson van Spotbarge, specialist in marktinformatie voor de binnentankvaart
Weekoverzicht tankvaarttarieven – 4 november 2024
ARA 1.500-8.000 ton (prijs per ton) |
gemiddeld | laagste tarief | hoogste tarief |
vletwerk | €2,44 | €2,00 | €2,75 |
Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam | €3,43 | €3,00 | €3,85 |
Antwerpen-Amsterdam | €4,43 | €4,00 | €4,70 |
Vlissingen-Antwerpen | €3,83 | €3,55 | €4,00 |
Vlissingen-Rotterdam | €4,02 | €3,90 | €4,25 |
Vlissingen-Amsterdam | €4,97 | €4,80 | €5,02 |
Gent-Vlissingen | €3,80 | €3,40 | €3,80 |
Gent-Antwerpen | €4,21 | €3,60 | €4,25 |
Gent-Rotterdam | €4,45 | €4,20 | €4,50 |
Gent-Amsterdam | €5,37 | €5,00 | €5,60 |
Rijn 0 – 3.000 ton (prijs per ton) | gemiddeld | gasolie | benzine |
Duisburg | €7,90 | €7,40 | €8,40 |
Dortmund | €11,00 | €11,00 | – |
Keulen | €9,50 | €9,00 | €10,00 |
Koblenz | €14,20 | €14,20 | – |
Frankfurt | €18,50 | €18,50 | – |
Mannheim | €18,90 | €18,40 | €19,40 |
Karlsruhe | €19,55 | €19,05 | €20,05 |
Straatsburg | €21,40 | €20,90 | €21,90 |
Bazel EUR | €25,18 | €24,68 | €25,68 |
Bazel CHF | 23,65 | 23,15 | 24,15 |