- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRubriekOliepeilHogere tarieven in ARA-gebied, lagere op de Bovenrijn

Hogere tarieven in ARA-gebied, lagere op de Bovenrijn

- Advertentie -

Delen

Analyse van de oliemarkt en de uitwerking op de binnentankvaart. Verzorgd door Spotbarge.com

De wereldwijde olieprijzen hebben afgelopen week hun stijgende trend doorbroken. Ondanks een sterk einde van de week (een stijging op vrijdag) lagen de prijzen gedurende de week onder druk door zorgen over een wereldwijde overproductie. De OPEC gaat namelijk door met zijn eerder voorgestelde plan om de productie op te schroeven. Dit houdt in dat de OPEC+ landen vanaf december 180.000 vaten olie per dag extra op de markt brengen.

Ondanks deze zorgen hebben niet OPEC-gelieerde landen eveneens aangegeven hun productie op te willen schroeven in het komende kwartaal. Dit valt echter samen met verminderende importcijfers uit China, dat ‘s werelds grootste olie-importeur is. Het land heeft onlangs een herstelplan opgesteld om de economie te versterken. Dat kan de vraag vanuit de eindgebruikers doen toenemen.

Overige opwaartse prijssteun kwam voort uit de toenemende spanningen in het Midden-Oosten. Bij een verdere escalatie kunnen de wereldwijde productstromen verstoord raken. Dat kan de prijzen eventueel verder opdrijven.

ARA

In het ARA-gebied zijn de vrachttarieven op weekbasis verder doorgestegen. De vraag naar olie en vervoer nam gestaag toe naarmate het einde van de maand dichterbij kwam. Er kon echter door de vertragingen in het gebied niet aan deze vraag worden voldaan. Doordat de meeste transportaanvragen op relatief prompte basis waren, werden hogere prijzen onderhandeld.

De scheepscapaciteit voor het begin van de komende maand lijkt ook goed bezet te zijn. Dat hangt samen met de vele geregistreerde aanvragen en de aanhoudende vertragingen in de zeehavens.

Rijn

De vrachttarieven op de Rijn zetten afgelopen week juist hun dalende trend verder voort. Ondanks het feit dat de vrachten op de Benedenrijn vrijwel gelijk zijn gebleven op weekbasis, daalden ze voor de Bovenrijn en Zwitserland wél verder. De hogere waterstanden zijn hier de voornaamste verklaring voor.

Desondanks blijven veel marktspelers positief over het komende kwartaal doordat de wisseling van zomer naar winterkwaliteit voor de meeste bedrijven nog moet gebeuren. Met de huidige grote voorraden in het binnenland van Duitsland verwachten veel marktspelers toch een positieve prijsontwikkeling op middellange termijn.

Door Emiel de Barbanson van Spotbarge, specialist in marktinformatie voor de binnentankvaart

Weekoverzicht tankvaarttarieven – 30 september 2024

ARA 1.500-8.000 ton
(prijs per ton)
gemiddeld laagste tarief hoogste tarief
vletwerk €1,98 €1,50 €2,30
Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam €2,93 €2,50 €3,10
Antwerpen-Amsterdam €3,94 €3,50 €4,00
Vlissingen-Antwerpen €3,28 €2,50 €3,65
Vlissingen-Rotterdam €3,73 €3,00 €4,25
Vlissingen-Amsterdam €4,60 €3,70 €5,25
Gent-Vlissingen €3,28 €3,15 €4,15
Gent-Antwerpen €3,69 €3,21 €4,40
Gent-Rotterdam €3,94 €3,40 €4,50
Gent-Amsterdam €4,87 €4,40 €5,60

 

Rijn 0 – 3.000 ton (prijs per ton) gemiddeld gasolie benzine
Duisburg €9,00 €8,50 €9,50
Dortmund €11,50 €11,50
Keulen €13,82 €13,32 €14,32
Koblenz €15,00 €15,00
Frankfurt €19,21 €19,21
Mannheim €19,55 €19,05 €20,05
Karlsruhe €21,38 €20,88 €21,88
Straatsburg €22,90 €22,40 €23,40
Bazel EUR €24,61 €24,11 €25,11
Bazel CHF 23,27 CHF 22,77 CHF 23,77 CHF
- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -