Concordia Damen gaat een River Cruise 135 leveren aan een niet nader genoemde Zwitserse riviercruiserederij. “Dit in eigen huis ontworpen schip is een stap voorwaarts in duurzaam riviercruisen zonder af te doen aan luxe”, aldus de Werkendamse werf in het persbericht waarmee het de bestelling wereldkundig maakt. “Het schip heeft de Green Award Gold Standard”.
Het nieuwe schip heeft onder meer hybride voortstuwing voor minder uitstoot en brandstofverbruik, stevige isolatie, lasergestuurde ventilatie en milieuvriendelijke materialen voor de uitrusting. “Het luxe interieur, ontworpen volgens duurzame scheepsbouwprincipes, en de focus van de werf op het integreren van geavanceerde technologieën, laat ons streven zien om aan de hoogste prestatie- en passagierstevredenheidsnormen te voldoen en ons aan te passen aan de groeiende vraag naar milieuvriendelijke oplossingen voor riviercruises.”
Op voorraad bouwen
Dat is ook een van de redenen waarom de scheepswerf heeft besloten om deze schepen op voorraad te bouwen; het volgende schip bevindt zich al in het beginstadium. Nadat het casco is voltooid, kan de riviercruiser op veel manieren nog worden aangepast aan de specifieke behoeften en wensen van de individuele klant.
Johan Muilenburg, projectmanager bij Concordia Damen, zegt: “We zijn zeer in onze nopjes om samen te morgen werken met deze toonaangevende Zwitserse operator. Dit contract onderstreept dat wij zijn toegewijd aan milieuvriendelijke praktijken en kwalitatieve scheepsbouw en dat zijn niet alleen woorden!”
Dieselelektrisch en batterijen
De nieuwe River Cruise 135 wordt uitgerust met dieselelektrische aandrijving met smart peak shaving, een systeem dat wordt geleverd door systeemintegrator Oechies, dat al jarenlang een partner is van Concordia Damen. Het systeem combineert dieselelektrische en batterijtechnologie voor een optimale efficiëntie en een minimale impact op het milieu.
Het schip wordt voorzien van Triton, de bekroonde IoT-oplossing van Damen Shipyards. Met datagestuurde efficiëntie, monitoring op afstand en voorspellend onderhoud zorgt dat voor extra operationele betrouwbaarheid en een lager brandstofverbruik van de River Cruise 135.
Lage diepgang
De River Cruise 135 heeft een lage diepgang. Het schip is ontworpen om in ondiep water te kunnen varen, waardoor het mogelijk is om langer te blijven varen tijdens laagwaterperiodes en de geplande vaarschema’s te garanderen. Het ontwerp is ook duurzaam en voldoet aan de Green Award Gold Standard: met hoge isolatie, lasergestuurde ventilatie en het gebruik van milieuvriendelijke materialen.
Warmte(terug)winning gebeurt door het systeem dat draait op het koelwater van de motor en de centrale verwarming bedient. Er is nog een tweede voorziening in het HVAC-systeem geïntegreerd met een modulair gebouwde koelinstallatie en een energiebesparend koelsysteem.
De voorzieningen aan boord zijn zeer luxe. Niet alleen voor de gasten, maar ook voor de bemanning. Die heeft een apart achterdek tot haar beschikking, inclusief een eigen messroom naast het open dek.
Plaats veroverd
“Eigenaren en exploitanten van cruiseschepen zijn van harte welkom om onze werf te bezoeken en met eigen ogen te zien wat dit in de praktijk betekent”, nodigt Johan Muilenburg belangstellenden uit. “Eén van de kenmerken die mij persoonlijk het meest aanspreekt, is het feit dat we zonnepanelen in de reling hebben geïntegreerd die helpen bij het opladen van het accusysteem. Een ander is dat we hebben bewezen dat dit ontwerp aanzienlijk minder vermogen nodig heeft om onder normale omstandigheden te varen… een echte brandstof- en kostenbesparing.”
“We zijn onze klant dankbaar en erg blij met dit contract”, besluit Muilenburg. “Na de A-Rosa Sena bewijst deze nieuwe ‘135’ dat we echt een plaats hebben veroverd in de riviercruisemarkt; de duurzame cruisemarkt om precies te zijn.”
De render van de cabin is copyrighted by Mdesigns NL. Mdesigns uit Schoonhoven is de interieurarchitect voor dit project.