De havens en gemeenten aan het Mittellandkanaal bundelen hun krachten. Dat werd duidelijk op hun eerste gezamenlijke bijeenkomst, die ze onder de naam Hafenband am Mittellandkanaal organiseerden, samen met het WSA Mittellandkanal/ElbeSeitenkanal. Aan het evenement namen vertegenwoordigers van havenbedrijven, rederijen en overslagbedrijven deel.
De overslagcijfers van de haven Minden laten zien dat het containervervoer over de Duitse vaarwegen nog steeds in een dip zit. De containeroverslag in de RegioPort Minden en de spooroverslag op de containerterminal in de Industriehaven II in Minden lag vorig jaar zo’n 30 procent onder het resultaat van 2022.
Sinds de herziening van de Duitse richtlijn voor gecombineerd vervoer kan op de terminals in Minden ook lading worden overgeslagen die niet multimodaal wordt vervoerd. Dat heeft potentie. Er is bijvoorbeeld al projectlading overgeslagen.
Kwakkelen
Havenbedrijf Minden en RegioPort OWL werken samen aan strategieën om de overslag weer te laten groeien. Die zijn onder meer gericht op marketing.
De containerafhandeling in de regio kwakkelt als gevolg van de wereldwijde crises van de laatste jaren en is sterk afhankelijk van de containeroverslag in de Noord-Duitse zeehavens. Het vervoer van goederen over zee en door de lucht is geraakt door de huidige geopolitieke onzekerheden en de conjuncturele neergang.
Mede door de lage prijzen in het wegvervoer vindt momenteel zelfs een omgekeerde modal shift plaats: containers gaan weer via de weg in plaats van via de vaarwegen en het spoor.
Draaischijf
Binnen Hafenband am Mittellandkanal werken de havens van Minden, Wittlager Land, Bückeburg-Berenbusch samen met de stad Espelkamp, Wirtschafts-Betriebs-Gesellschaft Hille en de Raiffeisen Ostwestfalen-Lippe AG (ROWL AG). Ze brengen bedrijven met elkaar in contact en ondersteunen die bij het opzetten van efficiënte vervoersketens.
Naast containeroverslag is ook graanoverslag belangrijk in de regio. De haven Lübbecke is vorig jaar geïntegreerd in ROWL AG en zal voor deze organisatie in de toekomst een belangrijke draaischijf worden in de handel in agrarische producten. Dat betekent dat er op termijn meer mest, graan en andere bulkgoederen in en uit binnenschepen geladen zullen worden. Er zijn ook plannen om de opslagcapaciteit voor deze goederen in Lübbecke verder uit te breiden.
Windturbine-onderdelen
In de haven Espelkamp, vlakbij Lübbecke, heeft de agrarische handelsonderneming BAT Agrag vorig jaar 63.044 ton aan agrarische producten overgeslagen. Dat was 13,5 procent meer dan in 2022.
In Berenbusch (Bückeburg) worden via de binnenvaart vooral graan, meststoffen, grind, houtsnippers en stookolie aan- en afgevoerd. In september 2023 zijn er echter ook drie zware onderdelen voor een windturbine overgeslagen. Die gingen van een schip over op een dieplader.