De olieprijzen zijn afgelopen week wereldwijd gestegen door oplopende spanningen in het Midden-Oosten. Brent Crude sloot de week af op $89,50 per vat en WTI (West Texas Intermediate) op $83,85 per vat. Nu Israël de aanvallen op de buurlanden aan het opschalen is, zijn de zorgen over een verdere escalatie van het conflict verder toegenomen. Een verdere escalatie kan leiden tot grote productie- en transportproblemen op wereldwijde schaal.
De impact van het conflict op de wereldwijde prijzen was afgelopen vrijdag duidelijk te zien. Beide benchmarks sloten de dag hoger af na de aankondiging van premier Netanyahu. Deze gaf in een persconferentie aan dat Israël door zal gaan met de aanvallen. Dat deed de hoop op een staakt het vuren of een mogelijke oplossing in het conflict afnemen.
Verdere ondersteuning voor de markt kwam voort uit de verwachting van de markt dat de Amerikaanse overheid de rente dit kwartaal niet zal verhogen. Een hogere rente betekent een vertraagde economische groei, wat leidt tot een verminderde vraag van de eindverbruiker.
ARA
Vrachttarieven in het ARA-gebied zijn op weekbasis vrijwel gelijk gebleven. Vrachttarieven voor Vlissingen en Gent lieten op weekbasis een licht verlies gezien. De vraag naar olie en naar transport nam in de laatste week van de maand sterk af, waardoor er schepen zonder werk zitten. Dit zorgde voor neerwaartse druk op de prijzen.
De grotere schepen (> 4.000 ton) lijken vooralsnog goed ingedeeld, het zijn voornamelijk de middelgrote schepen (2.000-4.000 ton) die moeite hebben met het vullen van hun vaarschema’s. Marktspelers verwachten geen grote veranderingen voor de aankomende week maar wijzen wel op de aankomende ICE Gasolie-expiratie die op 10 mei plaatsvindt en op het aankomende zomerseizoen.
Rijn
Ondanks een lichte stijging in de vraag naar olie en transport zijn de vrachttarieven op de Rijn en naar Zwitserland op weekbasis vrijwel gelijk gebleven. Waterniveaus zorgen voor volle afladingen wat de roep om schepen enigszins tempert.
Ook hier zijn de meeste marktspelers geen grote veranderingen in de komende tijd. Wel verwachten ze dat de import van olie uit de ARA-regio zal toenemen vlak vóórdat het zomerseizoen begint. Momenteel zijn de voorraden in het binnenland nog goed gevuld en wachten de meeste marktspelers een economisch gunstiger tijd af om product te importeren.
Weekoverzicht tankvaarttarieven – 29 april 2024
ARA 1.500-8.000 ton (prijs per ton) |
gemiddeld | laagste tarief | hoogste tarief |
vletwerk | €2,86 | €2,52 | €3,25 |
Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam | €3,86 | €3,50 | €4,15 |
Antwerpen-Amsterdam | €4,79 | €4,60 | €4,90 |
Vlissingen-Antwerpen | €4,52 | €4,20 | €5,05 |
Vlissingen-Rotterdam | €4,95 | €4,70 | €5,15 |
Vlissingen-Amsterdam | €5,68 | €5,40 | €5,80 |
Gent-Vlissingen | €4,27 | €4,00 | €4,40 |
Gent-Antwerpen | €4,87 | €4,50 | €4,90 |
Gent-Rotterdam | €5,20 | €5,15 | €5,50 |
Gent-Amsterdam | €5,91 | €5,75 | €6,10 |
Rijn 0 – 3.000 ton (prijs per ton) |
gemiddeld | laagste tarief | hoogste tarief |
Duisburg | €7,80 | €7,30 | €8,30 |
Dortmund | €12,00 | €12,00 | – |
Keulen | €10,00 | €9,50 | €10,50 |
Koblenz | €11,00 | €11,00 | – |
Frankfurt | €14,25 | €14,25 | – |
Mannheim | €14,25 | €13,75 | €14,75 |
Karlsruhe | €15,25 | €14,75 | €15,75 |
Straatsburg | €15,50 | €15,00 | €16,00 |
Bazel EUR | €16,18 | €15,68 | €16,68 |
Bazel CHF | €15,78 | €15,28 | €16,28 |