De wereldwijde olieprijzen staan door een sterker wordende dollar onder druk. Zowel Brent Crude als WTI (West Texas Intermediate) ondervinden sterke verkoopdruk sinds ze twee weken geleden hun hoogste punt in meer dan vier maanden behaalden. Desondanks blijven de prijzen sterk overeind. Brent Crude sloot de week af op $87,00 per vat (+1,87 procent) en WTI op $83,17 per vat (+2,23 procent).
Naast een sterker wordende dollar ondervinden beide benchmarks neerwaartse druk door een groter dan verwachte voorraad in de Verenigde Staten. Crude-voorraden in het land stegen met 3.2 miljoen vaten terwijl benzinevoorraden met 1.3 miljoen vaten stegen.
Crude wordt momenteel voornamelijk gebruikt om benzine te maken, en met een daling in de vraag naar benzine zien enkele wereldwijde marktspelers de druk op de prijzen verder toenemen. De vraag naar benzine daalde voor een tweede week op rij. Afgelopen week daalde deze met 100,000 vaten per dag naar 8,7 miljoen vaten per dag. Toch vinden de prijzen steun in de huidige productiebeperkingen van de OPEC+. Die besloot afgelopen maand de voorgestelde beperking van 2,2 miljoen vaten per dag te verlengen tot juni dit jaar. Echter rijzen er vragen in de markt, en onder de OPEC+ leden, of die doelstelling haalbaar is. Een verhoogde productie van enkele leden zorgde er in februari al voor dat de doelstelling niet werd gehaald.
ARA en Rijn
Vrachttarieven in het ARA-gebied blijven hun stijgende trend verder doorzetten. Met twee kortere handelsweken (goede vrijdag en tweede paasdag) probeerden handelaren hun schepen zo goed mogelijk in te delen. Dit was echter niet al te moeilijk door de vele prompte aanvragen die in de markt te vinden waren.
Momenteel blijft de beschikbare scheepscapaciteit in het gebied gelimiteerd door de vele vertragingen bij de grotere los en laadhavens. Naar verwachting zullen die in het lange weekend en komende tijd weer langzaam oplossen, wat de vrachtprijzen onder druk kan zetten door de vrijgekomen scheepscapaciteit in het ARA-gebied.
Vrachttarieven op de Rijn zijn wederom stabiel gebleven. De vraag naar transport en product in het gebied blijft door de huidige marktstructuur gelimiteerd.
Met het onderhoudsseizoen bij de raffinaderijen op komst – enkele zijn al begonnen – kan de vraag naar import in Duitsland en Zwitserland toenemen. Momenteel wordt de vraag voldaan door binnenlandse productie en reizen, maar met een gelimiteerde binnenlandse productie en mogelijk lagere waterstanden in de komende weken kan hier verandering in komen.
Weekoverzicht tankvaarttarieven – 1 april 2024
ARA 1.500-8.000 ton (prijs per ton) |
gemiddeld | laagste tarief | hoogste tarief |
vletwerk | €3,03 | €2,35 | €3,35 |
Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam | €4,00 | €3,30 | €4,50 |
Antwerpen-Amsterdam | €4,96 | €4,35 | €5,25 |
Vlissingen-Antwerpen | €4,96 | €4,50 | €5,05 |
Vlissingen-Rotterdam | €5,38 | €4,90 | €5,75 |
Vlissingen-Amsterdam | €5,99 | €5,50 | €6,10 |
Gent-Vlissingen | €4,00 | €4,00 | €4,00 |
Gent-Antwerpen | €5,00 | €5,00 | €5,00 |
Gent-Rotterdam | €5,74 | €5,65 | €6,00 |
Gent-Amsterdam | €6,10 | €6,10 | €6,10 |
ARA 0 – 1.500 ton (prijs per ton) |
gemiddeld | laagste tarief | hoogste tarief |
vletwerk | €5,65 | €4,50 | €6,00 |
Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam | €6,75 | €6,00 | €7,00 |
Antwerpen-Amsterdam | €7,50 | €7,50 | €7,50 |
Vlissingen-Antwerpen | €6,75 | €6,00 | €8,00 |
Vlissingen-Rotterdam | €7,75 | €7,00 | €9,00 |
Vlissingen-Amsterdam | €8,75 | €8,00 | €10,00 |
Gent-Vlissingen | €6,65 | €6,65 | €6,65 |
Gent-Antwerpen | €7,03 | €7,00 | €7,10 |
Gent-Rotterdam | €10,00 | €10,00 | €10,00 |
Gent-Amsterdam | €11,50 | €11,50 | €11,50 |
Rijn 0 – 3.000 ton (prijs per ton) |
gemiddeld | laagste tarief | hoogste tarief |
Duisburg | €8,30 | €7,80 | €8,80 |
Dortmund | €12,00 | €12,00 | – |
Keulen | €10,00 | €9,50 | €10,50 |
Koblenz | €11,00 | €11,00 | – |
Frankfurt | €14,00 | €14,00 | – |
Mannheim | €14,00 | €13,50 | €14,50 |
Karlsruhe | €14,90 | €14,40 | €15,40 |
Straatsburg | €16,00 | €15,50 | €16,50 |
Bazel EUR | €16,92 | €16,42 | €17,42 |
Bazel CHF | 16.51 CHF | 16.01 CHF | 17.01 CHF |
Geschreven door Emiel de Barbanson van Spotbarge, specialist in vrachttarieven voor de binnenvaart.